Na jednokolejce se potkaly dva vlaky, naštěstí včas zastavily

Havlíčkův Brod – Situace, která začala podobně jako vůbec nejhorší nehoda na české železnici nebo tragická havárie tramvají v Ostravě, skončila na trati z Havlíčkova Brodu do Humpolce naštěstí dobře. Na jednokolejné trati se sjely dva vlaky, když strojvedoucí jednoho z nich nepočkal ve stanici na povolení k odjezdu za druhým, zpožděným. Vlaky se ale setkaly v přehledném úseku a oba včas zastavily. Podle Drážní inspekce zřejmě pochybil strojvedoucí, k příčinám ovšem mohou přibýt i úsporná opatření na železnici. Již loni inspektoři kritizovali rušení výpravčích, kteří přímo na nástupištích dohlížejí na správné odjezdy vlaků.

Mimořádná událost se stala v úterý odpoledne mezi nádražími Lípa a Herálec na havlíčkobrodsko-humpolecké trati. V Lípě měl motorový osobní vlak odjet za nákladním vlakem, který však měl zpoždění. Strojvedoucí osobního vlaku odjel bez vědomí dispečera. „Měl ve stanici zavolat dispečerovi, požádat o povolení odjezdu a počkat na jeho pokyn. Bez něj nemůže ze stanice odjet,“ upozornil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Jízda dvou vlaků v jednom úseku nakonec neskončila tragicky. „Díky tomu, že se vlaky potkaly na rovném a přehledném úseku, stačil strojvůdce osobního vlaku normálním provozním brzděním bez problémů zastavit,“ uvedl mluvčí Drápal.

Drážní inspekce mimořádnou událost na humpolecké lokálce vyšetřuje, zatím však pouze předběžně konstatovala, že pravděpodobně došlo k selhání strojvedoucího, který bez povolení odjel z Lípy. Hledání konkrétních příčin inspektorům zabere několik měsíců až půl roku. „Musí se zjišťovat soukromé věci toho člověka: Zda vše doma funguje, zda měl před směnou řádný odpočinek, zda se soustředil na výkon práce a když se nesoustředil, tak proč,“ shrnul Martin Drápal.

Okolnost, která k incidentu podle inspekce mohla přispět, ovšem souvisí s úsporami na dráze. Drážní inspekce již několikrát kritizovala například rušení výpravčích (o výsledku šetření sjetí vlaků u pražského hlavního nádraží čtěte zde), resp. jejich přesouvání z nástupišť do kanceláří, odkud dopravu řídí dálkově. „Součinnost výpravčího, strojvedoucího a obsluhy vlaku při výpravě a odjezdu vlaku je bezpečnostním prvkem výrazně zabraňujícím selhání lidského činitele,“ upozornili inspektoři s tím, že výpravčího stojícího u vlaku SŽDC nenahradila žádným technickým bezpečnostním opatřením, pouze přenesla odpovědnost na strojvedoucí. V motorovém voze 841.004, který bez vědomí dispečera odjel z Lípy, navíc nebyl ani průvodčí, který na trati do Humpolce nejezdí.

Podle Martina Drápala železničáři o návratu výpravčích na nástupiště skutečně začali uvažovat. „Správa železniční dopravní cesty je tomu nakloněna, je možné, že bude v některých místech vracet výpravčí s červenou čepicí, kteří budou vypravovat vlaky přímo na nástupištích,“ podotkl. Že jsou potřeba, prokázal především rostoucí počet jízd proti návěsti stůj – jen loni se taková událost stala 25krát, byť díky dodatečnému zabezpečení nedošlo k žádné vážné nehodě. Kromě výpravčích plánuje SŽDC také rozšířit zabezpečovací systém, který dokáže rozjetý vlak po projetí stůj sám zastavit.

Bez povolení proti jinému vlaku – nejhorší nehody na kolejích

Ačkoli se na Havlíčkobrodsku nakonec nikomu nic nestalo, okolnosti incidentu připomněly několik obzvlášť tragických nehod. Stejně začala i historicky nejhorší havárie české železnice v roce 1960 u Stéblové. Tehdy strojvedoucí osobního vlaku do Pardubic ve Stéblové nepočkal, než přijede zpožděný osobní vlak do Hradce Králové, a vyjel proti němu. Výpravčí byl v době, kdy vlak odjel, v kanceláři, a už se mu nepodařilo zastavit ho. Nepomohlo ani odjezdové návěstidlo zakazující jízdu. Za špatné viditelnosti se potom obě soupravy – jedna s parní lokomotivou, druhá v čele s motorovým vozem – čelně srazily. Při nárazu a následném požáru zemřelo 118 lidí.

Lidé umírali za podobných okolností také v nedávné minulosti. V roce 2008 při srážce dvou tramvají na jednokolejné trati v Ostravě zahynuli dva lidé. Zabezpečení zde tehdy bylo velmi jednoduché – řidiči si předávali kolíky. Řidič jedné z tramvají však na předepsané křižování nepočkal. V minulém desetiletí to byla druhá nejhorší drážní nehoda – hned po srážce vlaku se spadlým mostem ve Studénce.