Bude mít Praha dražší jízdné? Hrozí zvýšení o 10 procent

Praha - Praha se možná bude muset příští rok vypořádat s vyšším jízdným MHD. Pražský  dopravní podnik po hlavním městě bude zřejmě požadovat zvýšení jízdného o desetinu. „To není jen o zdražení jízdného, ale i efektivitě tržeb za jízdné a přerozdělení tržeb,“ podotkl v OVM generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Jaroslav Ďuriš. Konečné rozhodnutí nicméně závisí na magistrátu.

Jízdné nebylo dlouho zvýšeno, přinese změnu rok 2015?

Ďuriš požadavek vznese i kvůli tomu, že jízdné se v Praze již dlouhou dobu nezvyšovalo. „Systém zdražovat řádově ročně o inflaci není technicky řešitelný, čili v určitých časových obdobích, řádově několika let, to potřeba je,“ podotkl v pořadu OVM. Předběžně by se mohlo jednat o zdražení o 10 procent.

„Není to jen o zdražení jízdného, ale i efektivitě tržeb za jízdné a přerozdělení tržeb,“ podotkl Ďuriš s tím, že podnik část tržeb odvádí smluvním soukromým dopravcům. Nárůst odvodu se podle něj za posledních šest let zvýšil o čtvrt miliardy.

Dopravní podnik loni podle svého generálního ředitele hospodařil se ztrátou zhruba půl miliardy korun, tedy na úrovni plánu. Letos očekává zisk půl miliardy korun.

Problematika tramvají 15T ForCity, jaké bude řešení?

  • Rozložení plateb
  • Snížení počtu dodávaných tramvají
  • Spolupráce na třetích trzích (nabízí se Rusko)

Podle Ďuriše dojde k mixu těchto tří kombinací. Rovněž upozornil, že objednávka 250 kusů tramvají bylo politické ozhodnutí, expertní se by se lišilo v objednávce zhruba o čtvrtinu.

Smlouva byla mezi DPP a firmou Škoda Transportation uzavřena v roce 2006. Podle ní by mělo být dodáno 250 tramvají 15T ForCity za celkovou sumu 19,2 miliardy korun. K tomu by mělo dojít mezi roky 2011 až 2018. Kontrakt je podle některých politiků nevypověditelný, dodavatelská firma si vyjednala exkluzivní podmínky.

Audit zpochybnil dostavbu metra A

Audit dostavby metra A do pražského Motola zpochybnil podle týdeníku Euro proplacení stavebních prací za 1,3 miliardy korun. Šéf dopravního podniku řekl, že audit proplacení peněz rozhodně neznemožňuje, i když na některá pochybení ukázal. 

Neoficiální verze interního auditu ukazuje chyby v řízení projektu, smlouvách, kontrole a archivaci dokumentů, ale také vady v projektové dokumentaci a nedostatečný geologický průzkum. DPP prý neměl detailní informace o změnách, nákladech ani posunech termínů.

Vydáno pod