Nová facebooková stránka Žít Brno už má tisíce fanoušků

Brno – Nová facebooková stránka Žít Brno RIP už má přes 15 tisíc fanoušků. Stránka v sobotu nahradila původní profil Žít Brno, který Facebook na žádost brněnského magistrátu smazal. Recesistické hnutí si už několik let dělá legraci z brněnských politiků, v poslední době ale také upozorňuje na údajně pochybné aktualizace územního plánu města. Magistrát podle dnes vydaného prohlášení pouze hájil svoje práva. Stránka Žít Brno se svým podtitulem „Oficiální zpravodajský portál Magistrátu města Brna“ vydávala za oficiální stránku města, kterou ale není.

Za smazáním profilu Žít Brno, který měl asi 17 tisíc fanoušků, stojí brněnský magistrát. Facebook o smazání stránky údajně požádal vedoucí marketingového a ekonomického oddělení magistrátu Jakub Geisler. Jeho žádosti server vyhověl. Nová facebooková stránka nazvaná Žít Brno RIP (z latinského Requiescat In Pace – Odpočívej v pokoji) která původní profil nahradila, získala od soboty přes 15 tisíc příznivců. Původní facebookový profil Žít Brno založili recesisté v srpnu 2011, Facebook ho smazal letos 8. února.

„Víme první! Facebookovou stránku nám vrátí na konci školního roku.“

Žít Brno


„To takhle štvete Šťástku s Onderkou, protože jim rušíte jednu milovanou hernu Kajot a územní plán za druhým, že si řeknou 'máme rádi legraci, ale…' a zadají kanceláři primátora za úkol nás odstřelit,“ ohradil se na svém facebookovém profilu občanský aktivista Matěj Hollan.

Oslovení členové rady města, kteří ČT o víkendu poskytli vyjádření, prý o plánovaném kroku nevěděli. „Já osobně bych takovou reklamu aktivistům nedělal,“ uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Libor Štástka, brněnský radní (ODS):

„O metodách a vkusu brněnských aktivistů si můžeme myslet, co chceme, nicméně uplatněný cenzurní zásah do svobody vyjádření neschvalujeme. I když se autoři takzvaného satirického portálu často pohybují za hranou a manipulují fakty, vedení města by mělo zůstat nad věcí.“


S blokací účtu aktivistů nesouhlasí radní Brna Libor Štástka z koaliční ODS, která město vede společně s ČSSD. „Brněnská ODS se od aktivity primátora (Roman Onderka z ČSSD) vedoucí ke zrušení profilu Žít Brno distancuje. S představiteli ODS to nikdo nekonzultoval,“ zdůraznil Šťástka.

„Nepřijde mi to úplně nejchytřejší. Kdo seje vítr, sklidí bouři,“ komentoval zrušení profilu další náměstek Oliver Pospíšil (ČSSD). Ani on o aktivitě magistrátního právníka, který zřejmě o smazání zažádal, nevěděl. „Mohla to být jeho iniciativa bez vědomí primátora,“ doplnil Pospíšil. Sám primátor Roman Onderka (ČSSD) je až do 14. února na dovolené.

Video Události, komentáře: P. Žára a S. Bartík o facebooku Žít Brno
video

Události, komentáře: P. Žára a S. Bartík o facebooku Žít Brno

Jak zrušení profilu vidí právník a specialista na marketing?

Stránka porušovala naše práva, tvrdí magistrát

Magistrát chtěl zablokováním účtu hájit ochrannou známku a oficiální účty města. „Magistrát města Brna učinil kroky vůči třem facebookovým účtům (Brno, statutární město Brno a Žít Brno s podtitulem Oficiální zpravodajský portál Magistrátu města Brna). Již v listopadu 2013 a následně znovu na konci ledna 2014 informoval společnost Facebook o porušování pravidel služby Facebook – porušování práv města Brna k ochranné známce a vydávání se za oficiální účty města Brna,“ potvrdila za tiskové středisko brněnského magistrátu Soňa Haluzová. Podle mluvčího magistrátu Pavla Žáry šlo městu pouze o to, že profil využíval oficiální brněnské logo.

„V sobotu nás společnost informovala, že obsah vytvořený třetí stranou odebrala nebo zablokovala do doby, než se tato strana domluví s magistrátem a problém vyřeší,“ uvedla Haluzová. Radnice podle ní hájila oprávněně své zájmy a odmítá nařčení z cenzury. Podle Žáry připadá v úvahu, že po odstranění problematického loga facebookové profily opět ožijí. „Není jediný důvod, proč neinformovat společnost Facebook, že došlo k nápravě a stránka nechť dále žije svým životem,“ řekl. Svatopluk Bartík z iniciativy Žít Brno ale odmítl, že by měla iniciativa s městem spolupracovat na obnovení stránky. Uvedl, že aktivisté od magistrátu očekávají pouze omluvu za „cenzurní snahu a za to, že mate veřejnost“.

Pravidla Facebooku fungují tak, že pokud po přezkoumání podnětu server nazná, že stránka opravdu porušuje pravidla, zablokuje ji a problém dál neřeší. Účet je možné znovu odblokovat, pokud se protistrany - tedy stěžovatel a majitel problematického účtu - dohodnou. „V případě, že zmíněné účty nebudou porušovat pravidla služby Facebook, tedy vydávání se za účty města Brna a porušování práv ochranné známky města Brna, Magistrát města Brna navrhne společnosti Facebook odblokování obsahů těchto účtů,“ dodala Haluzová.

Za svým krokem si magistrát stojí. „Magistrát hájil oprávněné zájmy města Brna a odmítá nařčení z cenzury stejně jako časové propojení daného kroku s projednávanou Aktualizací Územního plánu města Brna,“ uzavřela Haluzová.

Žít Brno… vlastním životem

Slogan „Žít Brno“ si původně nechalo vytvořit samo město. Slogan, který v roce 2010 vymyslela bratislavská agentura, přišel magistrát na 600 tisíc korun. „Kolega Michal Kašpárek si za dvě stovky koupil doménu zitbrno.cz. Ležela mu ladem. Nabízel ji magistrátu, myslel si, že bude mít zájem s ní pracovat,“ popsal počátky webu zitbrno.cz spoluzakladatel iniciativy Svatopluk Bartík. Když ale ani po roce nebylo Brno schopné uvést novou identitu v život, chopili se jí recesisté a na webové adrese Žít Brno zřídili vlastní stránky.

Slogan tak začal žít vlastním životem. Kampaň mladých nadšenců provázely mystifikace, falešné tiskové zprávy a na první dojem věrohodné články, které si utahovaly z představitelů města a chystaných projektů. Brněnská radnice dokonce přistoupila k tomu, že tiskové zprávy opatřuje digitálním podpisem, aby bylo jasné, které informace jsou skutečně radniční.

Primátor Roman Onderka (ČSSD) o Žít Brno

„Brno si ze sebe vždycky umělo udělat legraci. Já říkám, jen houšť.“

2. září 2011


Brno chtělo být spojené s trefným sloganem, který bude vidět na každém kroku. I když slogan magistrát částečně využíval na oficiálních dokumentech nebo propagačních materiálech, vidět je hlavně ve spojení s recesisty.

Facebooková stránka Žít Brno je zrušená
Zdroj: facebook

Příliš drsné vtípky?

Onderka chystá Aupark v Lužánkách. Krno získává ocenění pro nejšpinavější město České republiky. Po hale Rondo se přejmenuje na Kajot i starosta Šťástka. I takovéto titulky plní už několik let webové stránky Žít Brno.

Některé vtipy recesistů ale brněnské politiky více než popudily. Například náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) zvažoval, že se proti článku, kde byl u fiktivního rozhovoru s ním vyobrazen Adolf Hitler, bude bránit žalobou. „Tento způsob prezentace mého jména a vyobrazení Adolfa Hitlera považuji za nepřímé přirovnávání mé osoby k Adolfu Hitlerovi. Až do dnešních dnů jsem považoval web www.zitbrno.cz za tu více, tu méně podařenou satiru. Počínaje dnešním dnem svůj názor měním. Spojování představitelů města s nacistickým vůdcem považuji za nepřípustné,“ ohradil se tehdy Kotzian.

Autor satirického smyšleného rozhovoru se tehdy omluvil, obrázek Hitlera se podle něj vztahoval k tématu tzv. Hitlerovy dálnice, nikoliv k osobě politika Kotziana.

Jednání aktivistů napojených na skupinu Žít Brno hodnotí například v souvislosti s připomínkováním územního plánu a k tomu vzniklým portálem mampripominky.cz náměstek primátora Pospíšil jako protizákonné. „Některá fakta tam prezentovaná jsou vysloveně lživá,“ uvedl Pospíšil.

Jaká jsou pravidla Facebooku?

Facebook umožňuje nahlásit porušování autorských práv, ochranné známky či jiné zdůvodněné problematiky. Nejsou povoleny skupiny obsahující zneužívání drog, nahotu nebo jiný grafický či sexuálně vyzývavý obsah ani skupiny propagující násilí či útok na osobu nebo skupinu. Facebook zkoumá každou zprávu, aby bylo možné určit, zda obsah porušuje podmínky používání, a podniknout příslušné kroky. Oznámení o závadném obsahu jsou považována za důvěrná.

Jak lze nahlásit urážlivou skupinu?

  • Přejděte do skupiny, kterou chcete nahlásit.
  • Klikněte na možnost Nástroje v pravém horním rohu.
  • Z rozbalovací nabídky vyberte možnost Nahlásit skupinu.

Zdroj: Facebook