Zadluženému libereckému DP hrozí ztráta 190 milionů – má vrátit dotaci

Liberec – Regionální rada Severovýchod nařídila libereckému dopravnímu podniku, aby vrátil dotaci, již dostal na opravu tramvajové trati do Liberce. Za kritickou chybu považuje rada rozdělení opravy do dvou etap, které dopravní podnik objednal jako jednotlivé zakázky. Vedení městské firmy odmítá, že by se tak chtělo vyhnout otevřené soutěži na dodavatele a proti pokutě se chce bránit. Měl by totiž zaplatit 190 milionů korun.

Rozdělení rekonstrukce tramvajové trati mezi zastávkami Fügnerova a U Lomu na dráze Liberec–Jablonec do dvou etap mělo podle auditu Regionální rady Severovýchod jednoduchou příčinu – šlo o pokus vyhnout se otevřenému výběrovému řízení na dodavatele. „Úseky na sebe navazují věcně, místně i časově. Podle názoru auditorů došlo k záměrnému rozdělení zakázky a tím ke snížení její předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené zákonem,“ shrnul mluvčí rady Martin Škeřík. Rada proto rozhodla, že Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou musí vrátit evropské dotace, které na oba úseky dostal – celkem 190 milionů korun.

Rekonstrukci traťových úseků Fügnerova–Klicperova a Klicperova–U Lomu již dříve kontroloval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a nenalezl u ní žádný problém. „V obou případech jsme šetření uzavřeli s tím, že neshledáváme důvody k zahájení správního řízení,“ upozornil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

I závěry ÚOHS se dopravní podnik zaštiťuje ve snaze vyhnout se pokutě. Případ dostali právníci, vedení firmy věří, že se vracení dotace nakonec vyhne. „Je absurdní, když Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řekl, že je to v pořádku, poskytovatel dotace řekl, že je to v pořádku, stavba stojí, mělo by se najednou, po letech něco vracet,“ uvedl náměstek primátorky Jiří Šolc (Liberec občanům).

Kdyby regionální rada nakonec prosadila svoji, znamenalo by to, že by musel dopravní podnik sehnat tolik peněz, kolik po odečtení jízdného stojí celoroční provoz jeho tramvají a autobusů. Kolem 200 milionů totiž firma ročně dostává od města za zajištění dopravní obsluhy. Tolik volných peněz ale dopravní podnik nemá, naopak bojuje s vysokým zadlužením. „Má roční rozpočet kolem 500 milionů, jeho aktuální zadluženost je 300 milionů. Takže si dokážete představit, že 190 milionů k té půlmiliardě se prakticky nedá najít,“ shrnul člen dozorčí rady podniku Josef Šedlbauer (Změna pro Liberec).

Rekonstrukce tramvajové trati z Liberce do Jablonce nad Nisou zatím pokračuje, v březnu začne další etapa za 286 milionů korun. I na ni dostal dopravní podnik dotaci, EU zaplatí 240 milionů. Pracovat se bude na tříkilometrovém úseku mezi Novou Rudou a otočkou ve Vratislavicích nad Nisou a na kilometrovém úseku od zastávky Měnírna k Brandlu. Součástí projektu je stavba druhé koleje v úseku do Vratislavic.