K příchodu k vlaku použijte podchod. Ten je ale často ostudou města

Cheb – Jen pomalu se obraz české železnice mění k lepšímu a blíží se například německému vzoru. I když se nyní dopravci předhánějí, kdo koupí více vagonů, to první, co cestující na železnici spatří, je nádraží. Většina z nich není v dobrém stavu a platí to i o významných železničních uzlech, jako je Cheb. Zlepšení není v dohledu. Jednou z překážek je dvojí vlastnictví stanic – budovy patří Českým drahám, kolejiště a perony Správě železniční dopravní cesty. Protože již několik let není jasné, zda a jak dlouho to tak ještě bude, přicházejí investice jen výjimečně a s velkou opatrností.

Tratě, které v 19. století vznikaly během roku či dvou, se ve 21. století rekonstruují mnohonásobně déle. Proto i nyní, více než dvacet let od zahájení modernizace tzv. koridorů, připomíná mnoho nádraží spíše předminulé století než železniční současnost. Obzvlášť dobře patrné je to v česko-bavorském pohraničí. Ne sice na hlavním tahu na Domažlicku, kde je dnes pohraniční stanice Česká Kubice vybavena moderněji než sousední Furth im Wald, zato však na Chebsku je rozdíl propastný: Zatímco v bavorském železničním uzlu Marktredwitz se k vlakům chodí čistým podchodem, z nějž se lze dostat i výtahem, a nástupiště je přesně ve výši podlahy vlaků, v sousedním Chebu „zdobí“ podchod pavučiny, na nástupiště lze vystoupat pouze po schodech, a kdo chce nastoupit i do nízkopodlažního vlaku, musí překonat výškový rozdíl.

Město by přispělo, nádraží však mají dva vlastníky

Chebská radnice vnímá, že její nádraží při srovnání se sousedním městem sotva obstojí. „Nádraží je vstupní brána do města. My jsme se rozhodli, že jsme ochotni i přispět a podílet se na tom, aby nádraží vypadalo lépe,“ upozornil chebský starosta Pavel Vanoušek (ČSSD). Problém je ale v tom, že mají dnes česká nádraží dva vlastníky: Zatímco budovy patří Českým drahám, kolejiště a případné perony jsou již Správy železniční dopravní cesty. Dráhy však před sebou mají vyhlídku, že o nádražní budovy přijdou, a protože stále není jisté, zda za ně vůbec něco dostanou, nemají se k novým investicím. V Chebu tak lze podle mluvčí ČD Radky Pistoriusové čekat nanejvýš „dílčí úpravy“. Ani po očekávaném převedení na SŽDC nelze přitom čekat změnu ihned, modernizace chebské stanice v jejím plánu staveb není. „Česká železnice byla dlouhodobě podfinancovaná, nám se teď daří pomaličku vracet do evropského průměru,“ poznamenal mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

I když významné pohraniční nádraží Cheb zatím městu ani celému Česku nedělá velkou čest, jsou jen v Karlovarském kraji i stanice, které jsou na tom ještě mnohem hůře. Patří mezi ně například horní nádraží v Karlových Varech. Jeho budova je v havarijním stavu a úroveň investic v posledních desítkách let je patrná například z podoby odbavovací haly – kdyby venku zastavila parní lokomotiva s velkou červenou hvězdou, časově by to odpovídalo. Dráhy chtěly budovu zbourat a postavit novou, ale své plány pozastavily – opět kvůli nejasné budoucnosti nádražních budov. „Se stavbou nadále počítáme, ale musí být dořešena otázka budoucího vlastnictví a způsobu a pravidel využívání nádražních budov v rámci liberalizované sítě,“ řekla již dříve mluvčí drah Radka Pistoriusová.

Převod nádraží v polovině roku? ČD s ním počítají, ministertsvo ne

Generální ředitel ČD Dalibor Zelený v týdnu oznámil, že očekávaný převod nádražních budov na SŽDC proběhne k 1. červenci – již loni to schválila rada ekonomických ministrů. K uskutečnění převodu ale bude potřeba také souhlas ministerstva dopravy a vlády, který zdaleka není jistý. „V žádném případě nemůžeme potvrdit informaci, že je převod schválen ministerstvem dopravy,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Jedním z problémů převodu nádraží na SŽDC jsou peníze, které dráhy za svá nádraží chtějí. Má jít o několik miliard korun, přesnou hodnotu má určit znalecký posudek. To ale odmítají konkurenti Českých drah. Ti tvrdí, že by šlo o nedovolenou státní podporu akciové společnosti stoprocentně vlastněné státem vzhledem k tomu, že dráhy při svém vzniku v roce 2003 dostaly nádraží bezplatně. „Pokud se tak stane, okamžitě podáme žalobu na krajský soud a podnět k Evropské komisi kvůli nedovolené podpoře,“ pohrozil státu majitel Student Agency Radim Jančura. Vedení ČD naopak tvrdí, že kdyby nádraží převedly bezplatně, jak požaduje Jančura, fakticky by z firmy vyvedlo značný majetek. Dráhy argumentují také penězi, které za posledních jedenáct let do nádraží investovaly.

Chebské nádraží v roce 1980
Zdroj: ČTK
Autor: Jiří Vlach