Lanovka na Sněžku: Napodruhé až na vrchol

Pec pod Sněžkou (Trutnovsko) – Nová lanovka na Sněžku se sice poprvé rozjela již koncem minulého roku, dosud ale bylo možné svézt se novými kabinkami pouze v prvním úseku z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu. Po dvou měsících se podařilo získat potřebná povolení i pro horní úsek a zahájení provozu lanovky tak již nic nebrání a až na vrchol se lidé mohli poprvé projet právě dnes v 11:00. Na Sněžku je možné dojet lanovkou po roce, devíti měsících a devíti dnech – stará lanovka v horním úseku dojezdila 13. května 2012.

Spodní úsek nové lanové dráhy na Sněžku je v provozu od loňského 21. prosince, nyní – téměř přesně po dvou měsících – se rozjel i 1969metrový horní úsek z Růžové hory na Sněžku. Kromě občasných výpadků kvůli počasí – kterých by však mělo být méně než u staré sedačkové lanovky – na cestující nečekají žádná překvapení. Dopravu zajistí stejné čtyřmístné kabinky jako ve spodní části z Pece na Růžovou horu, vystupovat se bude na stejném místě jako ze staré lanovky. Stanice na Sněžce prošla rekonstrukcí, ale zůstala tam, kde byla.

Překvapením by neměly být ani ceny jízdného. Oproti staré lanovce jsou vyšší, lanová dráha je ale zveřejnila již v prosinci. Jízda z Pece na Sněžku zdražila ze 190 na 210 korun, zpáteční lístek ze 350 na 390 korun.

Na Sněžku rychleji, ale stále se stejnou frontou

Cestovní rychlost nové lanovky je dvakrát vyšší než její předchůdkyně – vzrostla z 2,5 na 5 metrů za sekundu. Kvůli striktnímu požadavku ochránců přírody na zachování přepravní kapacity na 250 osobách za hodinu však má nová lanovka obrovský rozestup mezi kabinkami. Pro cestující to znamená, že zejména za příznivého počasí budou u lanovky stejně dlouhé fronty, jako tomu bývalo dříve. Cestující je zažili i krátce po spuštění zbrusu nového spodního úseku koncem prosince. Podle náčelníka lanovky Jiřího Martince se před Silvestrem čekalo na svezení až hodinu a půl.

Samotná cesta ale je komfortnější – hlavně nyní v zimě. Kabinka lépe ochrání cestující před rozmary počasí, lanovka navíc má být odolnější vůči větru. Horní úsek, který vede nad kamenitým úbočím samotné Sněžky, by mohl být v provozu až o 40 dnů v roce déle než doposud.

Parametry nové lanovky

  • dvouúseková jednolanová kabinková lanovka typu GD4
  • výrobce: Leitner (kabinky Sigma Cabins)
  • šikmá délka: spodní úsek 1 747 m, horní úsek 1 969 m
  • převýšení: spodní úsek 508 m, horní úsek 252 m
  • rychlost: 5 m/s
  • výkon motorů: 224 kW
  • doba jízdy: 6 minut na Růžovou horu, 14 minut na Sněžku
  • přepravní kapacita:  250 osob/h
zdroj: publikace Sněžka volá rekonstrukce

Dolní stanice lanovky na Sněžku
Zdroj: ČT24

V Peci pod Sněžkou se na novou lanovku nastupuje na jiném místě než na starou. Je to jediná změna trasy oproti původní lanové dráze typu VR-101 – nová stanice je o několik desítek metrů blíže parkovišti na pravém břehu Úpy v blízkosti informačního střediska Krkonošského národního parku.

Po laně stoupaly sedačky na Sněžku od roku 1949

Kabinky nahrazují lanovku z roku 1949, kterou postavila Transporta Chrudim v licenci švýcarské společnosti VonRoll. Patřila k typu VR-101, který byl díky dvoumístným a navíc odpojitelným sedačkám ve své době revoluční. Když ale provoz původní lanovky na Sněžku končil, šlo o jeden z posledních existujících exemplářů – patrně poslední dodnes jezdí v Krušných horách.