Jihlavské křižovatky upřednostní MHD od poloviny roku

Jihlava – Světelné křižovatky v Jihlavě se začnou řídit tím, zda z některé strany přijíždí trolejbus či autobus MHD. Systém preference hromadné dopravy instaluje město na patnáct křižovatek se semafory, začne fungovat v polovině roku. MHD tak zrychlí a radnice očekává, že ji začne využívat více lidí.

Loni po letech úpadku přibylo v jihlavské MHD cestujících, šlo však pouze o statisíce z téměř 14 milionů přepravených lidí za rok. Město by chtělo, aby v autobusech a trolejbusech, za jejichž provoz ročně platí desítky milionů korun, cetujících přibylo výrazněji. Chce toho dosáhnout prostřednictvím systému preference MHD. Ta autobusy a trolejbusy zrychlí díky „zeleným vlnám“ na křižovatkách a zvýhodní je oproti autům. „Preference bude samozřejmě na úkor dopravy individuální,“ upozornil ekonomický náměstek Dopravního podniku města Jihlavy František Koumar.

Kromě nastavení zeleného signálu v pruhu, kterým přijíždí autobus či trolejbus, bude preferenční systém sledovat průjezdnost města. Řidiči tak budou vědět, zda mají volnou cestu a mohou na zastávkách například čekat na dobíhající opozdilce. Zavedení systému kontrolujícího patnáct jihlavských světelných křižovatek bude stát 16 milionů korun, část z nich dostane město od Evropské unie.

Upřednostněním vozidel MHD na jihlavských křižovatkách způsobem, který znají cestující například v Brně, Praze nebo Českých Budějovicích, chce dopravní podnik získat více cestujících – včetně těch platících. Loni totiž přibylo především těch, kteří za jízdu přímo neplatili. Buď využili rozšíření bezplatné přepravy pro handicapované cestující, nebo cestovali bez jízdenky. Revizoři loni v Jihlavě chytili 3 605 černých pasažérů, oproti předchozímu roku jich bylo téměř o 500 více. Platící cestující loni zanechali v pokladnách dopravního podniku 48 milionů korun. Zbytek nákladů na MHD musela zaplatit radnice – celkem 57 milionů.