D1 může posloužit jako objízdná trasa, musí být ale zdarma

Velké Meziříčí (Žďársko) – Jízda po dálnici D1 by na jaře mohla být zadarmo – ale pouze na pěti kilometrech u Velkého Meziříčí. Kraj Vysočina opraví vytížený průtah městem a dálnici považuje za vhodnou objízdnou trasu. O vypnutí mýtných bran mezi 141. a 146. kilometrem bude jednat s ministerstvem dopravy. Je třeba dohodnout se během několika týdnů, v opačném případě hrozí, že se stovky kamionů obvykle objíždějících Velkým Meziříčím zpoplatněnou dálnici „rozprchnou“ na vysočinské silničky v okolí.

Opravu průtahu Velkým Meziříčím chystá Kraj Vysočina na březen a duben. Že to způsobí vážné dopravní komplikace, je jasné již nyní – i když je silnice II/602 v Meziříčí průjezdná bez omezení, pravidelně se vytvářejí kolony. Když loni probíhaly na cestě dílčí stavební úpravy, bylo město zcela ucpané. „Průtahem jede denně zhruba 500 až 550 kamionů,“ vysvětlil starosta Radovan Necid. Během opravy průtahu proto hrozí, že se Velké Meziříčí ucpe natolik, že řidiči začnou vyhledávat jiné trasy. To by ovšem byla pro stav vysočinských silnic pohroma. „Hlavně trojkové silnice nejsou uzpůsobeny, aby nesly tento typ dopravy,“ zdůraznil náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD).

Nabízí se snadné řešení – nad Velkým Meziříčím vede dálnice D1, která je souběžná s opravovanou silnicí. Představuje tak ideální, kapacitní objízdnou trasu. Má to ale jeden háček – mýtné brány. „Nemůžeme nutit žádného dopravce, aby objížděl po trase zpoplatněné, když objíždí nezpoplatněnou,“ poukázal Libor Joukl. Chce se proto dohodnout s městem na dočasném vypnutí mýtných bran mezi 141. a 146. kilometrem. Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda zatím kraj nepřišel s konkrétními podrobnostmi, ale o odstavení bran „je možné jednat“.

Podobným návrhem se ministerstvo nebude zabývat poprvé. Dálniční poplatky zrušilo také před pěti lety na rychlostní silnici R10 u Brandýsa nad Labem - Staré Boleslavi v době, kdy se ve městě rekonstruovaly mosty přes Labe a rychlostní silnice představovala jedinou použitelnou spojnici obou částí města. Objízdná trasa ale tehdy sloužila především osobní dopravě, kamiony přes městské mosty před uzavírkou nemohly projíždět.