Ústecký kraj nekoupí perucký zámek. Co bude s Fillovými obrazy?

Peruc (Lounsko) – Zámek v Peruci, který skrývá galerii obrazů Emila Filly, zůstane zavřený. Je ve špatném stavu, majitelé nemají na jeho rekonstrukci a Ústecký kraj se rozhodl, že ho nekoupí – ani on nemá dost peněz. Fillovi dědicové se ale zlobí. Chtějí, aby se galerie opět otevřela, v opačném případě budou chtít obrazy zpět. Umožní jim to podmínky darovací smlouvy.

Perucký zámek je zcela uzavřen od roku 2011, kdy několik obrazů Emila Filly ukradli zloději. Majitelé zámku nejprve uvažovali o opravě budovy, po které by bylo možné znovu ji otevřít, ale nakonec jim došly peníze, a tak chtějí zámek prodat. O koupi uvažoval kraj, ale zastupitelé nakonec po hodinu a půl trvající diskuzi rozhodli, že zájem nemají. „V současné době na to nejsou peníze,“ vysvětlil zastupitel Jan Pípal (KSČM). Koaliční zastupitelé sice návrh na odkoupení zámku podpořili, ale protože jich devět chybělo, nepřehlasovali opozici.

Zámek si nyní prohlížejí další zájemci. Realitní agentura neuvedla, zda má někdo vážný zájem o jeho koupi. Každý, kdo si perucký zámek pořídí, však musí počítat s tím, že v něm jako věcné břemeno zůstane Fillova galerie. Obrazy sice nyní na zámku nejsou, podle darovací smlouvy ale nemohou být vystaveny jinde. „Jeho paní po jeho úmrtí předala díla československému státu s podmínkou, že musí být vystavena na zámku v Peruci,“ upozornil hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM). Malířovi dědicové se na kraj kvůli odvezení obrazů zlobí. „Rodina je oprávněně rozhořčená tím, co se stalo,“ poukázal rodinný přítel dědiců Martin Kodl. Situace by se mohla vyvinout až tak daleko, že by kraj o obrazy přišel.

Současným majitelem peruckého zámku je soukromník z Anglie. Rokokový zámek, jehož počátky ovšem sahají až k přelomu 16. a 17. století, před druhou světovou válkou patřil Thunům. Po válce ho zabavil stát a používaly různé instituce. V 90. letech převedl zámek na obec, která ho v roce 2007 prodala. Zloději v roce 2011 ukradli z pamětní síně Emila Filly díla Slepec z roku 1926, Zátiší s klarinetem a košíkem ovoce (1948), Zátiší s mísami ovoce (1946) a obraz Žena s kartami (patrně 1946) dohromady za 50 až 80 milionů korun. Obrazy se našly o měsíc později.