Dočkají se Pardubice pomníku Jana Kašpara?

Pardubice - Jak bude vypadat a zda vůbec bude v Pardubicích stát památník průkopníka české aviatiky Jana Kašpara, stále není jasné. Ve městě odstartovala dlouho plánovaná oprava páteřní třídy Míru, v jejímž závěru měl být podle původních plánů pomník slavného rodáka odhalen. Na jeho realizaci ale zřejmě nezbydou peníze. Vítězný návrh se navíc mnoha lidem nelíbí, vznikla proti němu i petice.

Památník Jana Kašpara by měl stát na nově zrekonstruované třídě Míru, s níž je první český letec neodmyslitelně spjat. „Jan Kašpar se narodil v domě na třídě Míru, vyrůstal tady, hrál si, chodil přes ni do školy… přes třídu Míru vedla také jeho poslední cesta, měl velký slavný pohřeb v Pardubicích,“ říká historik pardubického Východočeského muzea Jan Tetřev.

Rekonstrukce hlavní pardubické tepny začala včera, potrvá celý rok. Tak dlouho má magistrát na to, aby o osudu památníku rozhodl. Architektonickou soutěž na jeho podobu vyhrál návrh Petra Pinkase - 37 metrů vysoký sloup s červeným světlem a červenobílým větrným rukávem nahoře. Do projektové dokumentace na jeho uskutečnění už město investovalo 400 tisíc korun. Zatím to ale vypadá, že na realizaci peníze mít nebude. „Město zadalo projektovou dokumentaci k vítěznému návrhu a výsledkem by měla být částka, za kterou lze památník realizovat. Jestli k tomu dojde, rozhodne zastupitelstvo. Pak musí říci, kde na to vezme peníze,“ konstatuje primátorka Štěpánka Fraňková.

Vítězný návrh pomníku Jana Kašpara
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Vostárek

Proti vítěznému projektu se ale zvedla vlna nevole. „Já v tom vítězném návrhu Jana Kašpara nevidím. Já v tom vidím sloup, na kterém by se za pár let mohla vyměnit fangle a udělat z něj zase pomník pro někoho jiného,“ myslí si Tetřev. Stejně jako mnozí další by na třídě Míru raději viděl jiný ze soutěžních návrhů - bronzovou sochu letce s vrtulí letadla Blériot, na němž Kašpar uskutečnil svůj první let.

Kontroverzní sloup je trnem v oku i Svazu letců. Jeho předseda Jaroslav Janda inicioval petici, pod niž se podepsalo 1 200 lidí. „Historická osobnost, jako byl inženýr Jan Kašpar, by měla být ztvárněna postavou. Myslím, že ztvárnit to pouze stožárem není dostatečná úcta k tomu velikánu,“ prohlásil Janda. 

Mimo soutěž se objevil ještě jeden nápad - udělat přímo z třídy Míru ranvej. Návrh získal celou řadu příznivců a byl by i finančně nenáročný. Město teď zjišťuje, zda by úprava povrchu ulice tak, aby připomínala letištní dráhu, šla zakomponovat do rekonstrukce. „Je to zatím velká úvaha, je třeba k tomu znát jasné vyjádření architekta Jaromíra Waltera, který je tvůrcem vize, jak má třída Míru v budoucnu vypadat, jsou to jeho autorská práva,“ podotkla Fraňková. Zároveň poukázala na to, že jakákoli změna povrchu znamená zásah do projektu rekonstrukce a to by mohlo zkomplikovat čerpání evropských dotací. „Kontaktovali jsme Radu Severovýchod, aby se jasně vyjádřila,“ dodala primátorka.

Jaroslav Janda má výhrady i k ranveji. „Neříkám, že se mi nezamlouvá. Když se řekne 'Pardubice, město letectví', tak stožár i ranvej charakterizují letectví. Ale první, kdo k tomu dal impuls, byl Kašpar a ten by měl mít sochu. Tohle by mělo být jako doplňky, ale pochopitelně na to asi nemáme,“ uzavřel.

Video Rozhovor se Štěpánkou Fraňkovou a Jaroslavem Jandou
video

Rozhovor se Štěpánkou Fraňkovou a Jaroslavem Jandou