Logistické centrum výstavbu dálnice D3 brzdit nebude

České Budějovice - Stavba dálnice D3 u Českých Budějovic může pokračovat. Přípravu obchvatu kolem jihočeské metropole zablokovaly spory mezi krajem, silničáři a provozovateli logistického centra. Stát chtěl proto nově vybudované centrum vyvlastnit, s tím ale nesouhlasili jeho majitelé. Po dnešním jednání jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD) se zástupci společnosti HVN Logistic je zřejmé, že firma výstavbu brzdit nebude.

Video Hejtman Zimola se dohodl s provozovateli logistického centra
video

Hejtman Zimola se dohodl s provozovateli logistického centra

Část pozemků v areálu své firmy, která zasahuje do ochranného pásma budoucí D3, chce firma HVN Logistic prodat. Stát by jí měl za to zpřístupnit areál napojením na silnici I/34. V případě, že stát, potažmo ŘSD, nebude s řešením souhlasit, hrozí průtahy s výstavbou D3 kvůli vyvlastňovacímu a odvolacímu řízení, a tím pádem oddálení vydání stavebního povolení, zdůrazni hejtman Zimola.

Pokud ŘSD bude souhlasit s vykoupením části areálu firmy a kompenzací v podobě připojení na silnici I/34, ušetří. Výkup celého areálu by stál odhadem až 80 milionů korun, kompromisní řešení pak v řádech jednotek milionů korun. Hejtman, stejně jako firma a obec Hůry, zamítá další možnou variantu řešení, při které by kamiony jezdily přes obec.

Logistické centrum u Českých Budějovic
Zdroj: ČT24

Obdobným jednáním chce Zimola vstoupit do známého případu bratří Bratránků v Táboře, jejichž motocentru hrozí, že při stavbě D3 zůstane odříznuté od hlavní komunikace. Sjezd, který na dálnici vede, byl ještě před stavbou motocentra označen jako dočasný a hrozí tak, že v budoucnosti k němu nepovede žádná cesta. „Budu chtít vědět, jakým způsobem jsou stát, a potažmo město Tábor, připraveni do toho vstoupit a napravit chyby, které se tam staly,“ uvedl hejtman.

Další úseky se připravují

Letos by se měly kromě budování obchvatu Českých Budějovic začít stavět další čtyři úseky D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným o celkové délce 27,6 kilometru. První dva, za zhruba čtyři miliardy korun, se měly stavět už loni, ale zkomplikovalo se výběrové řízení na zhotovitele. Jde o úseky D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a Borkem a Úsilným.

V těch už dříve zvítězila firma Skanska, kvůli nízkým cenovým nabídkám ale výběrové řízení zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Výběrová komise jmenovaná vládou musí rozhodnout o tom, zdali Skanska za stavby skutečně požadovala podnákladové ceny.

Zprovozněný úsek dálnice D3
Zdroj: ČTK
Autor: David Veis

Vláda pak začátkem března schválila vypsání tendrů na výstavbu nových úseků dálnice D3 z Bošilce do Ševětína a ze Ševětína do Borku. První z veřejných zakázek představuje stavbu téměř 11 kilometrů dálnice za 1,7 miliardy korun. Druhý osmikilometrový úsek má podle ministerstva dopravy vyjít na 2,3 miliardy korun.

Dálnice D3 má spojit Prahu, Tábor a České Budějovice a z Třebonína pokračovat jako rychlostní silnice k rakouským hranicím. Už je v provozu 42kilometrový úsek mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí. Předpokládané náklady na celou stavbu jsou zhruba 80 miliard korun.