Opravu podemleté tratě u Křižan stavbaři dokončí až s koncem června

Liberec – Šlo o jednu z nejvíce postižených obcí při loňské červnové povodni. Křižany se dlouho vzpamatovávaly z přívalu velké vody a oprava tamní podemleté tratě přitom bude definitivně hotová nejspíš na konci června. O měsíc se tak prodlouží. Velká voda tam na začátku června strhla násep a zhruba 70 metrů kolejí zůstalo viset ve vzduchu. Většina zeminy už se stihla vybagrovat, stále ale hrozí, že se svah sesune. Důležitou trať spojující Ústecký a Liberecký kraj tak nadále nahrazují autobusy.

Nestabilní svah je v této chvíli lehčí o 20 tisíc kubíků zeminy. Přesto podle odborníků není vyloučené, že se znovu nezačne hýbat. Stavební firmy už ale mají pro případ dalších pohybů krizový scénář. Spodní část stavby by v takové chvíli musely znovu provizorně zasypat. „Ten nejhorší posuv bychom byli schopní zajistit zhruba do dvou hodin. Dál bychom to potom přitěžovali,“ říká stavbyvedoucí Karel Kuter.

Podemleté koleje u Křižan patří mezi nejrozsáhlejší škody, které loňská povodeň na železnici způsobila. Celková oprava vyjde minimálně na 80 milionů korun. Kvůli výluce byly rychlíky z Liberce do Ústí nad Labem a v opačném směru v úseku Liberec - Jablonné v Podještědí nahrazeny autobusy. Vlaky přes Křižany nejezdí už desátý měsíc. Jde přitom o klíčovou trať, kudy jezdí rychlíky spojující Liberecký a Ústecký kraj. Výluka ale paradoxně šetří peníze Libereckému kraji. Provoz náhradních autobusů je totiž 3x levnější než vlaků.

Trať vedoucí přes Křižany spojuje Ústecký a Liberecký kraj
Zdroj: ČT24

Velká voda zasáhla na počátku června v Libereckém kraji 45 obcí a zůstaly po ní škody za 568,4 milionu korun. Nejpoškozenější byly krajské silnice, jejichž oprava přijde na 244 milionů korun. Na 175 milionů korun vyčíslily škody státní organizace, škody na majetku obcí přesáhly 145 milionů korun. Nejpostiženější obcí byla Višňová, které stát vyčlenil 914 tisíc korun, přes půl milionu zamířilo do Stráže pod Ralskem.