Poputuje Směrník z havířovského nádraží architektům?

Havířov - Betonový Směrník sochaře Václava Uruby rozmáchlými křivkami vyprovází cestující na havířovském nádraží už padesát let. Od ledna je za plotem a do dnešní půlnoci se o něj mohou přihlásit zájemci. Jinak skončí v depozitáři. Nejen sochu, ale i celé nádraží by významní architekti rádi zachránili.

„Dům architektury má zájem sochu odkoupit za symbolickou korunu a převézt na vlastní náklady do Ostravy,“ říká organizátor petice za záchranu sochy Jakub Ivánek.


Nejraději by ale architekti byli, kdyby socha zůstala na místě, pro které vznikla. Stěhování Směrníku předznamenává osud celého havířovského nádraží. České dráhy už takto velkorysou budovu nepotřebují a má jít k zemi. Kompletní přestavba nádraží má přijít na necelých dvě stě milionů, i z fondů EU.

Tisíce dělníků už tudy za prací neproudí, v nádražní hale je většinou klid. Dramaticky se naopak střídají rozhodnutí, jestli demolice ano, nebo ne. Za ministra Žáka České dráhy rozhodly – staré nádraží zůstává. Na konci února ale dozorčí rada znovu rozhodovala o demolici a změnila názor.

„Stavební povolení je vydáno. Bude se soutěžit na dodavatele, což je v režii Českých drah,“ podotkla mluvčí města Havířov Eva Wojnarová.


Evropské peníze musí dráhy s městem vyčerpat do konce příštího roku, bourat by se proto začalo ještě letos. Tomu se snaží zabránit nejen mladí Havířované, ale také přední čeští architekti. Prohlášení kulturní památkou je poslední šance, jak budovu zachránit - žádají o to už podruhé.

Architekt Josef Pleskot: „Jsem přesvědčen o tom, že by ta budova měla být zachována, že by měl být hledán způsob, jak ji zachránit.“

Historik architektury Benjamin Fragner: „Je to skutečně velmi solidní, velmi dobrá architektura, která snese srovnání s produkcí jinde v Evropě.“

Architekt Ladislav Lábus: „Ono se strašně snadno bourá, ale ta stavba má opravdu svou hodnotu, i když ji možná zatím nevidíme.“

Historik architektury Zdeněk Lukeš: „Nádraží v Havířově je senzační ukázka architektury 60. let. Je to ten nejlepší Brusel, který se nám tady zachoval.“