Ostravská MHD projde obnovou vozového parku za 900 milionů

Ostrava – Ostravský dopravní podnik vypsal tendr na dodávku dvaceti bezbariérových tramvají a dvanácti nízkopodlažních trolejbusů téměř za 900 milionů korun. Podnik také nechá modernizovat dalších dvanáct tramvají. Podle mluvčího městské firmy Miroslava Albrechta půjde o nejrozsáhlejší nákup za posledních patnáct let, výrazně zvýší podíl bezbariérových vozidel.

Dopravní podnik Ostrava chystá mimořádně rozsáhlou modernizaci vozového parku. Může si tak velkou investici dovolit díky tomu, že necelou polovinu nákladů by měly pokrýt evropské dotace. „Dopravní podnik každoročně počítá s obnovou vozového parku, ale vzhledem k možnosti získání dotací jsme se rozhodli k rozsáhlejší akci,“ vysvětlil mluvčí Albrecht. Dodal, že klíčovou podmínkou pro udělení dotace je zakoupení bezbariérových vozidel. Těch by měl dopravní podnik získat 32 – dvacet tramvají a dvanáct trolejbusů. Dalších dvanáct tramvají projde rekonstrukcí.

Video Dopravní podnik Ostrava investuje do modernizace vozového parku
video

Dopravní podnik Ostrava investuje do modernizace vozového parku

V Ostravě momentálně jezdí celkem 273 tramvají, z toho 94 je bezbariérových (35 %), a 62 trolejbusů, z toho 44 je bezbariérových (71 %). Po zavedení dopravy v nových vozech by se měl podíl nízkopodlažních trolejbusů zvýšit na 85 % a tramvají na 40 %.

Historie MHD v Ostravě

Ostrava byla na konci 19. století významnou průmyslovou oblastí Evropy, první projekt na propojení hlavního nádraží a hotelu Palace v centru vznikl v roce 1882. První parní tramvaj tam ale začala jezdit až v den narození císaře 18. srpna 1894, a to na trase Přívoz - Moravská Ostrava a Vítkovice, která kromě lidí vozila i náklad. Tramvaje měly stejný rozchod jako železnice – 1 435 milimetrů. O dva roky později přibyla odbočka k nynějšímu Sýkorovu mostu a dva další roky na to začala jezdit veřejná doprava i do Lhotky - dnešních Mariánských Hor.

První elektrické tramvaje se v Ostravě objevily roku 1901 a postupně přibývalo tras i vozů. Roku 1907 byla trať prodloužena do Svinova. Například v nedalekém Bohumíně byla ještě koňská dráha. Poslední trasou vzniklou za Rakousko-Uherska byla Vítkovice-Zábřeh. Provoz všech tratí značně narušila první světová válka. V letech 1921 až 1932 pak proběhla modernizace dopravy.

Autobusy začaly v ulicích Ostravy jezdit v roce 1930. Za druhé světové války lidé hromadnou dopravu hodně využívali, protože mnohé průmyslové podniky byly zapojeny do válečného hospodářství. Židé ale měli veřejnou dopravu zakázanou. Dopravní podnik města Ostrava byl založený roku 1949. Vznikla trať Přívoz - Petřkovice, roku 1953 podnik koupil nové, moderní vozy - takzvané žehličky a postavil v Porubě vozovnu. V 60. letech zmizely trolejbusy z centra, ale v dalších desetiletích se jejich síť naopak rozšířila, mimo jiné do Heřmanic. Tramvaje začaly jezdit na Dubinu, do Zábřehu a Výškovic. V 70. a 80. letech zakoupil dopravní podnik novou generaci trolejbusů Škoda a autobusů Karosa. Tramvajová doprava byla v té době již ve znamení typu Tatra T3 a jeho dvoučlánkového „bratrance“ K2. Po revoluci dopravce zavedl zónové tarify a v 90. letech také začal pořizovat nízkopodlažní vozy – v případě autobusů a trolejbusů nakupoval nové, v případě tramvají šlo také o rekonstrukce starších vozidel.