D1 na Vysočině zpomalují opravy i nehody. Práce začaly i u Hořic

Jihlava  V úseku u Jihlavy, kde je dálnice D1 ve směru na Prahu zúžená do jednoho pruhu, se vytvořila asi pětikilometrová kolona. Pro řidiče, kteří tudy projíždějí, je to tečka za dnem poznamenaným mnohem delšími frontami, které se navíc přelévaly mezi několika lokalitami na vysočinské D1. Kromě zúžení u Jihlavy se občas tvořila kratší kolona před novým omezením u Hořic na 75. kilometru, ale především komplikovalo dopravu krátkodobé omezení u Velké Bíteše. V místě, kde byl uzavřen jeden jízdní pruh, se srazila tři auta, a tak byla dálnice směrem na Prahu rázem zcela neprůjezdná. Kvůli uzavírce jednoho pruhu po odstranění vraků dlouho trvalo, než se auta na ucpané dálnici opět dala do pohybu.

Policisté v půl třetí na hodinu uzavřeli dálnici D1 ve směru na Prahu mezi 168. a 153. kilometrem u Velké Bíteše. Na 163. kilometru u bítešské křižovatky se stala nehoda tří osobních aut, dva muži při havárii utrpěli středně těžká zranění. „Pravděpodobnou příčinou nehody je nepřiměřená rychlost. Jedno z vozidel narazilo ve vysoké rychlosti zezadu na další vůz jedoucí před ním,“ popsala nehodu policejní mluvčí Dana Čírtková. Auta se srazila v místě, kde byl kvůli údržbě uzavřen pravý pruh, a tak havárie dálnici zcela uzavřela. Až ke sjezdu na 168. kilometru stojí fronta aut, která již nestihla sjet. Po zprůjezdnění jednoho pruhu dálnice u Velké Bíteše se sice kolona začala rozjíždět, ale kvůli pokračující uzavírce jednoho pruhu jen velmi pozvolna. Až kolem šesté večer se místem projíždělo bez zdržení. V sedm potom uzavírka pravého pruhu skončila.

Dopravu na D1 zastavila nehoda tří aut
Zdroj: ČT24

U Jihlavy se tvoří kolony každý den ráno i v podvečer

Naopak na dalších dvou místech na D1 na Vysočině potrvá uzavírka jednoho pruhu až do konce týdne. Jedním pruhem se již od pondělí jezdí u Jihlavy mezi 114. a 110. kilometrem. V ranní špičce se před zúžením vytvořila sedmikilometrová kolona aut. Když hlavní dopravní nápor dne ustal, zácpa se rozpustila, odpoledne se ale provoz u zúžení opět začal zahušťovat a posléze znovu dosáhl asi pětikilometrové délky.

Kolona je podobná jako v pondělí, kdy se délka kolony pohybovala kolem šesti kilometrů, ovšem auta sjíždějící z dálnice u Velkého Beranova ucpala odpoledne i hlavní příjezdové trasy v Jihlavě. Ve městě se provoz uvolnil kolem 18:00 a na dálnici po 22:00.

Podle dopravního experta Martina Hájka ovšem vznikly pondělní problémy u Jihlavy především proto, že řidiči nevzali v úvahu, že bude dálnice zúžená. „Přestože řidiči věděli o tom, že budou daná omezení a komplikace, intenzity se nezměnily. Řidiči, resp. dopravní proud kopíruje trendy, které jsme sledovali v posledních týdnech,“ upozornil expert ze společnosti Rhodos, která situaci na dálnici analyzuje podle dat ze satelitních navigací a mýtných bran.


Omezení provozu ve směru na Prahu ráno začalo i v dalším dálničním úseku u Hořic na Pelhřimovsku. Tam se v ranní špičce kolona netvořila, odpoledne se vytvářela nárazově.Ve dvou modernizovaných úsecích D1 mezi 112. kilometrem u Jihlavy a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova a od 75. kilometru u Hořic po exit Loket na 66. kilometru budou dělníci od příštího týdne do začátku srpna na uzavřené polovině dálnice měnit povrch. Přípravné práce na uzavření půlky dálnice by měly od pátku probíhat také na osmi kilometrech v úseku Šternov-Psáře. 

Dnes ráno potom začala omezení u zmíněných Hořic; dělníci stáhli dopravu do jednoho pruhu kolem 08:00 a pak tam začali pokládat provizorní svodidla. Práce měly začít souběžně s těmi u Jihlavy, ale nakonec se o den zpozdily kvůli sněžení.

Autobusy se na rozkopané dálnici zpožďují

Kdo cestuje z Brna do Prahy autobusem, snadno se mu může stát, že dojede s výrazným zpožděním. Dnes jezdily spoje zpožděné až o půl hodiny.