Nefunkční vyhledávání na úřední desce stojí občany hodiny času

Hradec Králové – Na internetové úřední desce města Hradce Králové nefunguje vyhledávání. Zdánlivá drobnost je pro život lidí důležitá, obzvláště když výpadek trvá už měsíce. Lidé, kteří se chtějí ujistit, že se jich netýká žádné nové řízení, musí pročítat vše a značně se tak zdržují.

Že nefunguje některá součást webu, se stává téměř každému provozovateli. Na oficiálních úřední desce Hradce Králové ale už několik měsíců nefunguje jedna z nejdůležitějších součástí – vyhledávání. Občané města, kteří chtějí zjistit, zda radnice neplánuje něco, co se jich bezprostředně týká, jsou nespokojeni – i kvůli tomu, v jaké době výpadek nastal. „Občané mají zájem to sledovat, ale v době, kdy se mění územní plán, kdy se tady připravují velké změny, nám vůbec nefunguje úřední deska,“ upozornil Pavel Hloušek z královéhradecké Roudničky.

Vyhledávání na úřední desce nefunguje dlouhodobě, navzdory tomu, že Pavel Hloušek již v únoru upozorňoval na výpadek správce stránek. Podle posledních informací bude služba informovat až za několik týdnů. „O problému víme a pracujeme intenzivně na jeho odstranění,“ ubezpečila však mluvčí magistrátu Magdalena Vlčková.

Kdo se chce ujistit, zda se ho netýká některé řízení, tak bude muset ještě dlouho trávit hodiny pročítáním jednotlivých dokumentů buď na internetové desce, nebo přímo na budově magistrátu. Takové pročítání přitom zdaleka není jen pro „nadšence“. V některých řízeních úřady neobesílají dopisem a stačí forma veřejné vyhlášky na úřední desce. O tom se ale lidé, kterých se týká, nedozvědí jinak, než že si desku prohlédnout.

Odborník na veřejnou správu Tomáš Renčín však upozornil, že ani funkční vyhledávání na internetové úřední desce není zárukou, že občané najdou skutečně vše. „Zveřejňované dokumenty jsou v různých formátech, například naskenované. Tyto údaje není systém schopen vyhledat,“ poukázal.