Miliony, nebo jedna koruna? Cena vyprodávaných lokálek bude klesat

Ústí nad Labem – Správa železniční dopravní cesty dokončuje přípravy na prodej prvních tratí, jichž se chce zbavit. Ze státního vlastnictví by tak měly zmizet různé lokálky, po kterých nic nejezdí. O některé mají zájem obce, budou ale muset počkat, zda někdo nenabídne vyšší cenu. Nový vlastník se ale potom bude muset o odkoupené dráhy nejméně pět let starat.

Obce, které usilovaly o bezplatný převod opuštěných železničních tratí, tak docela neuspěly. SŽDC dokončuje přípravy na prodej prvních lokálek a už je jasné, že je nabídne za tržní cenu, tj. desítky milionů korun. „Jsem přesvědčený, že by upřesnění ceny odhadu mohlo být v horizontu jednoho kvartálu,“ naznačil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), kdy by mohl prodej začít.

Radnice přesto mají naději, že se ke „svým“ tratím přece jenom dostanou. „Pokud by nikdo nekoupil, cena bude postupně snižována až na jednu korunu,“ slíbil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Že obcím, které vesměs chtějí zajistit turistický provoz, nakonec lokálky zbudou, naznačují podmínky, které železniční správa stanoví – kdo tratě získá, bude se o ně muset nejméně pět let starat. Půjde tedy o další milionové investice, aniž by měl vlastník naději, že v dohledné době pozemky pod kolejemi využije nějak jinak.

image_556911
Zdroj: ČT24

Tratě, které chce SŽDC prodat – ať už v první vlně, nebo později – leckdy mají podle expertů potenciál k provozu. „Kozí dráha během jarního provozu přepravila dva tisíce cestujících za šest víkendů,“ poukázal Karel Mikolášek z Konzultační dopravní společnosti, na úspěch turistických vlaků mezi Děčínem a Telnicí. Trať, po které jezdí, přitom v minulosti chátrala, když na ní Ústecký kraj zrušil dopravu.

Na druhé straně zajímavý příjem nových provozovatelů tratí – nákladní doprava – na lokálkách vesměs vyhynula. I poslední přepravci se od železnice nakonec odvrátili, když se SŽDC o tratě, které k nim vedou, přestala starat. Ani kdyby se to změnilo, návrat na koleje nechystají. „Pro nás jsou výhodnější kamiony, na které jsme si zvykli. Co se termínu týče, je to tady rychleji,“ uvedl Lukáš Suchánek, jednatel firmy z Libouchce na Ústecku. Ta si až donedávna nechávala vozit materiál ze Slovenska po železnici. Problémy se zmíněnou Kozí dráhou, která Libouchcem prochází, však firmu nakonec přinutily přejít na silniční dopravu.

"Na ministerstvu dopravy čeká na schválení prvních 5 tratí," říká Jakub Ptačinský (zdroj: ČT24)