Alternativa k rozkopané dálnici D1? Rozkopaná D11

Praha – Dálnice D1 se opravuje, cestování po ní je kvůli zúženým pruhům přinejmenším nepohodlné, kvůli dodatečným uzavírkám zdlouhavé a při každé větší kolizi v rozkopaných úsecích nemožné. Jak jinak se ale dostat z Prahy do Brna či Ostravy? Lze jet vlakem, jsou však případy, kdy člověk auto zkrátka potřebuje. Česká televize vyzkoušela, zda představuje skutečnou alternativu pro D1 cesta z Prahy po dálnici D11 a silnici I/35 do Olomouce, popř. I/43 do Brna.

Jakub Linka otestoval alternativní trasu Praha – Brno (zdroj: ČT24)

Cesta z Prahy do Brna bez komplikací? O ničem takovém nelze na alternativní trase k dálnici D1 ani pomyslet. Kdo směle vyrazí z Prahy po královéhradecké dálnici D11, již po několika minutách přijede k omezení, které si nezadá s těmi na D11: Na 18. kilometru je uzavřený a vyfrézovaný pravý pruh. Nejstarší části dálnice mezi Prahou a Poděbrady si kvalitou svého povrchu nezadají s D1 a Ředitelství silnic a dálnic si k jejich opravě vybralo právě dobu, kdy modernizuje nejstarší českou dálnici.

Silničáři jsou přesvědčeni, že to jinak nešlo – nemohli kvůli uzavírkám na D1 přestat s údržbou všech ostatních silnic, aby po nich mohli lidé problematická místa objíždět. „Modernizace dálnice D1 bude trvat několik let a Ředitelství silnic a dálnic nemůže po takto dlouhou dobu odkládat opravy ostatních dálnic,“ zdůraznil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Co se děje na D1

Tzv. modernizace dálnice D1, která by měla dálnici rozšířit a především obnovit její povrch, pokračuje od března ve čtyřech úsecích. Na dvou z nich již probíhá vlastní oprava, na jednom se připravuje její zahájení v příštím týdnu a ve čtvrtém se vlečou přípravné práce na krajnici, podle stavební firmy hrozí mnohaměsíční zpoždění.

  • úsek Šternov (41. km) – Psáře (49. km): do 6. 4. příprava uzavírky jednoho pásu, ve směru na Prahu uzavřen jeden pruh, na Brno bez omezení – ve špičce se tvoří kolony i na půl hodiny
  • úsek Loket (66. km) – Hořice (75. km): modernizace, obousměrný provoz v jedné polovině dálnice, každý směr ve dvou úzkých jízdních pruzích
  • úsek Větrný Jeníkov (104. km) – Jihlava (112. km): modernizace, obousměrný provoz v jedné polovině dálnice, každý směr ve dvou úzkých jízdních pruzích
  • úsek Lhotka (153. km) – Velká Bíteš (162. km): přípravné práce, ve směru na Prahu uzavřena krajnice, ve směru na Brno bez omezení

Další zpoždění mohou řidiči očekávat nárazově. D1 pokračuje v běžné údržbě úseků, které ještě modernizací neprošly. Například u Velké Bíteše se ve středu ráno vytvořila kolona kvůli krátkodobé uzavírce jednoho jízdního pruhu ve směru na Bohumín.

Čtyři úseky modernizace D1
Zdroj: ČT24

Na D11 ve směru na Hradec Králové ale nečeká na řidiče jenom jedno omezení. Na tom druhém musel vůz se štábem ČT nejenom přibrzdit, ale také marně napínat oči ve snaze zjistit příčinu uzavírky pravého pruhu. Na dálnici totiž vůbec nikdo nepracoval. Kvůli dvěma omezením, před kterými se přitom netvořily kolony – což nemusí být případ například páteční odpolední špičky – ztratil testovací vůz již na trase mezi Prahou a Hradcem Králové zhruba 20 minut. Celková doba jízdy z Prahy do Brna se tak přiblížila 3,5 hodinám a je tak více než o hodinu delší než po dálnici D1. Komfort jízdy snižuje nejenom náročnější cesta po běžných silnicích první třídy plných kamionů, ale také výkopy na trase. „Tato trasa je náhradou D1. Má se opravovat co nejrychleji a mají tam být dělníci od rána do večera,“ kritizoval situaci na hradecké dálnici mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Výhodnější však může být severní trasa pro cestu z Prahy do Ostravy. Při kombinaci dálnice D11 do Hradce Králové, silnice I/35 do Lipníku nad Bečvou a dálnice D1 do Ostravy se s dvacetiminutovým zpožděním v první etapě pohybuje jízdní doba kolem čtyř hodin. Při jízdě po D1 buď přes Brno a Olomouc s využitím rychlostních silnic R46 a R35, nebo i přes Přerov s úsekem po silnici I/47 je jízdní doba asi 3,5 hodiny. Půlhodinu ale řidiči snadno ztratí v každé delší koloně, která se na modernizované D1 vytvoří. I tak ale pro jízdu přes Brno hovoří větší pohodlí, odpadá více než stokilometrová jízda po staré, úzké a místy nebezpečné silnici I/35, která navíc prochází i mnoha východočeskými obcemi a městy. Výhodu jízdy po nerozkopané dálnici řidič také nemá. „Řidič si vybere buď D1, nebo hradeckou, a pokud je situace stejná, může si hodit kostkou, kterou variantu vybere,“ uzavřel Petr Vomáčka.

V místech, kde se jezdí zúženými pruhy, je také omezení rychlosti na 80 km/h, místy i na 60 km/h.
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

VZDÁLENOSTI

Praha – Brno:

  • po dálnici D1: 200 km
  • po dálnici D11 a silnicích I/35 a I/43: 250 km

Praha – Ostrava:

  • po dálnici D1 a silnicích R46 a R35: 370 km
  • po dálnici D1 a silnici I/47: 370 km
  • po dálnici D11, silnici I/35 a dálnici D1: 340 km