Opravy začínají i v úseku Šternov – Psáře, neděle bez komplikací

Divišov (Benešovsko) – Na osmikilometrovém úseku dálnice D1 na Benešovsku skončilo týdenní omezení, kvůli kterému se ve směru na Prahu a později i na Brno jezdilo pouze jedním pruhem. Řidiči mají opět k dispozici celkem čtyři pruhy, ale pouze v jedné polovině dálnice. V té druhé – pásu ve směru na Brno – začala modernizace vozovky. Nedělní odpoledne se navzdory očekávanému náporu obešlo bez kolon i nehod.

Úsek Šternov – Psáře mezi 41. a 49. kilometrem dálnice D1 je třetí, kde začala ostrá fáze tzv. modernizace, při které po roce přípravných prací již dojde na vlastní opravu dálnice. Již před týdnem začaly práce u Jihlavy a Hořic na Pelhřimovsku.

Řidiči, kteří tudy projížděli, tak vědí, co je čeká na Benešovsku: bude se jezdit každým směrem ve dvou úzkých pruzích, pravém širokém 3,15 metru a levém 2,5 metru, maximální rychlostí 80 km/h. Na plynulost provozu dohlíží policie, která posílila hlídky. „Měli jsme nasazeno do akce šest policejních hlídek a policejní motocykly, zvýšený dohled budeme mít ještě v dalších dnech,“ uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková.

Šíře pruhů neumožní jízdu v levém pruhu nákladním autům či autobusů, policisté upozornili, že potíže by mohli mít i řidiči dodávek či SUV. Oproti dvěma úsekům, kde již modernizace probíhá, nebude mezi Šternovem a Psáři uzavřeno žádné rameno mimoúrovňových křižovatek.

Video Mezi Šternovem a Psáři se uzavře část dálnice D1
video

Mezi Šternovem a Psáři se uzavře část dálnice D1

V pásu směrem na Prahu se bude obousměrně jezdit až do 31. července, potom se doprava přestěhuje do druhé poloviny dálnice. Podle mluvčí společnosti Eurovia CS Ivety Štočkové budou současně pokračovat práce na zakládání opěr nových nadjezdů, které byly v loňském roce zbourány.


Podle mluvčí stavební společnosti Eurovia CS Ivety Štočkové dělníci v prvních dnech prací odstraní původní povrch dálnice ve směru na Brno. „Současně budou pokračovat práce na zakládání opěr nových nadjezdů, jež byly v loňském roce zbourány,“ uvedla mluvčí.

Následovat by měla úplná rekonstrukce tří mostů na trase dálnice, odvodnění a rozšíření konstrukčních vrstev a pokládka nového povrchu dálnice i obnova bezpečnostních prvků v daném úseku.

Omezení budou po dnešku platit už téměř na 30 kilometrech dálnice. Vedle úseku Šternov- Psáře také mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem a Hořicemi a Loktem. Silničáři zde budou až do léta pokládat nový povrch, následně se přesunou do druhého směru. „Nejprve se musíme zbavit všech konstrukcí vozovky, které se mají vyměňovat, poté se budou dělat přípojky inženýrských sítí a následně se položí nové konstrukční vrstvy vozovky,“ upřesnil vedoucí výstavby Jiří Kárník.

Po nejvytíženější tuzemské dálnici projede denně až 100 tisíc aut. Pokud budou ale řidiči dodržovat omezenou rychlost a nebudou bourat, zdržení by mělo být jen v řádech minut. Silničáři navíc varují, že objíždět uzavírky se nevyplatí. Kupříkladu silnice D11 na Hradecku totiž rovněž prochází opravami. 

Z úseků, kde začaly přípravné práce na modernizaci loni, zatím nezačala třetí etapa, v níž stavbaři přikročí k samotné opravě, v jediném – mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině. Loni v létě se přípravné práce vlekly, když stavební firma oznámila, že podloží dálnice neodpovídá projektu a nemůže naplno pracovat, dokud Ředitelství silnic a dálnic neschválí vícepráce.

Rekonstrukce na dálnici D1
Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček

„Krajnice měla mnohem nižší únosnost, než předpokládala stavební dokumentace, a práce tak nemohly pokračovat,“ uvedl mluvčí stavební firmy OHL ŽS Pavel Kočiš. Stát to zprvu odmítal, a tak práce u Velké Bíteše pokračovaly až na podzim, kdy ŘSD prosadilo levnější změnu projektu. Po ukončení loňské stavební sezony varovala stavební firma varovala, že bude mít až 230denní zpoždění.