Vyvlastňování pozemků pro R35 začíná, nízké ceny zdržují i další stavby

Praha – Pozemky pro dopravní stavby stát nutně potřebuje, ale lidé nabídky jeho organizací často odmítají. Správy silnic a železnic jim nabízejí nízké ceny. Vlastníci pozemků hovoří o krádeži za bílého dne, ale nad těmi, kteří nabídky odmítají, se stahují mračna vyvlastnění. Dostanou přinejlepším statisíce namísto milionů, které stát vyplácel lidem dříve. Ministr dopravy sice slibuje, že ceny zvýší, to ale první, kteří při vyvlastňování přijdou na řadu, již nezachrání.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) slíbil, že co nejrychleji vrátí cenu za výkup pozemků na vyšší úroveň, než je současných 30 korun za metr čtverečních. To se ale podaří nejdříve za několik měsíců, zatímco právě kvůli nízkým výkupním cenám již začíná první vyvlastňování. Plochy, za které by vlastníci dříve dostali miliony, stát vykoupí nanejvýš za statisíce, přitom však mnohem později, než plánoval. Problém je to hlavně ve východních a středních Čechách, kde kvůli rozsáhlému odmítání výkupních cen vázne stavba dálnic a železničních koridorů. Starostové obcí, kterých se výkupy týkají, poukazují, že nyní stát zaplatí za jeden metr dálničního svodidla více než za odkoupení jednoho metru čtverečního soukromé půdy.

D11, R35 a IV. tranzitní železniční koridor jsou stavby, které zpoždění při výkupu zdržuje nejvíce. Problém se táhne druhým rokem poté, co ministerstvo dopravy snížilo cenu, kterou mohou Správa železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic nabízet za farmářskou půdu z více než sta korun na 12 až 30 korun za metr čtvereční. „My si ty ceny nevycucáváme z prstu ani si je sami nestanovujeme. Držíme se platné legisltavy a platných vyhlášek ministerstva financí,“ podotkl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Nabídky státních organizací ale řada lidí považuje za směšné. U Mezna, kde chce SŽDC modernizovat a přeložit pražsko-budějovickou železniční trať, tak nabídky odmítlo 40 lidí a zhruba stovka dalších váhá. „Lidé tady mají nízké příjmy a přicházejí o majetek. Jsou ochotni prodat ho, ovšem za rozumnou cenu, kterou vidíme kolem 80 až 100 korun za metr čtvereční, jako se dávalo, když se budovala dálnice,“ uvedl starosta Mezna Rudolf Vobruba.

Lidem, kteří svoji půdu prodat odmítnou, však hrozí vyvlastnění. V trase budoucí rychlostní silnice R35 u Opatovic nad Labem již má přijít o pozemky první vlastník – Zdeněk Doležal za ně dostane místo odhadních 1,35 milionu pouze 170 tisíc korun. „Vyvlastní mně to příští týden. Je to druhá krádež státu: První byla za komunistů, druhá je teď,“ poznamenal muž, který se stal první obětí nízkých výkupních cen. Další na řadě jsou nejenom soukromí vlastníci, ale například také obce. Tím, že dojde na vyvlastnění, se ale příprava potřebných dopravních staveb, výrazně zdržuje – a tím pádem paradoxně také prodražuje. „Proces vyvlastňování může trvat celou řadu let. Dá se říci, že by se nedaly realizovat žádné nové stavby,“ varoval náměstek pardubického hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek (SPOZ).

K cenám, se kterými byl při výkupech pozemků podstatně menší problém – byť často stavby nakonec zbrzdil spor s hrstkou zbývajících vlastníků, kteří i vyšší nabídky odmítali – by se mohl stát začít vracet během několika týdnů. Tehdy chce ministr Prachař pustit do legislativního procesu novelu zákona, která změní způsob výpočtu cen. Pozemky by se nově měly prodávat podle znaleckého posudku či podle stávající bonity, avšak s výrazným bonusem až několika stovek procent. „Nebo se prodává na základě ceny v čase a místě obvyklé. To jsou tři základní principy, které chceme v rámci novely navrhnout,“ upřesnil Prachař, podle kterého cena pozemků tvoří jen 1,5 až 1,9 procenta hodnoty dopravní stavby.