Silnice u Vodochod se prohýbají před kamiony, rozšířování letiště prý nezačíná

Vodochody (Praha-východ) – Lidé z obcí z okolí letiště Vodochody s nelibostí sledují kamiony, které se k letišti sjíždějí. Nejenže by obcemi vůbec neměly jezdit, protože zdejší silnice nejsou na takovou zátěž připraveny, ale navíc se místní obávají, že majitel letiště začal připravovat jeho rekonstrukci, při které má vzniknout významný mezinárodní vzdušný přístav. K tomu přitom letiště nemá povolení. Vlastník plochy ubezpečuje, že nejde o rozšiřování terminálu, ale pouze o rekonstrukci runwaye.

Silný provoz kamionů by byl lidem ze středočeských obcí trnem v oku, i kdyby nejezdily k vodochodskému letišti. Jezdí totiž po silnicích, které nejsou na podobnou zátěž stavěny, v Klíčanech jim dokonce zakázali vjezd na místní cestu. „Místní komunikace nejsou stavěny na tuto zátěž,“ poukázal předseda svazku obcí Dolní Povltaví Vladimír Palák.

Těžké nákladní vozy tak nyní jezdí po trávě přímo areálem letiště, a to několikrát za hodinu. „Denně jich je tak 70,“ odhadl muž, který provoz u letiště sleduje. Dodal, že každé z nich veze kolem 30 tun zeminy. Podle vedení Letiště Vodochody mají auta ke vzletové a přistávací dráze přivést celkem 200 tisíc tun zeminy, aby bylo možné runway opravit.

K obavám, že po skončení návozu hlíny ze silnic v okolí letiště nic nezbude, se navíc přidala obava, že jde o přípravu přestavby terminálu tak, aby mohl odbavovat cestující z dopravních letadel. Na tu přitom letiště nemá povolení. „Myslíme si, že to, co tady vzniká, je černá skládka – mezideponie na dobu neurčitou bez konkrétního užití materiálu,“ uvedl klíčanský místostarosta Ondřej Bačina. To ale vedení někdejšího podnikového letiště Aera odmítá. „Musím všechny uklidnit, není to nic, co by souviselo s budoucím rozšířením letiště. My si připravujeme násypovou zeminu, kterou použijeme v případě rekonstrukce stávající runwaye,“ zdůraznil ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

O přestavbě vodochodského aeroportu na veřejné civilní letiště s mezinárodním terminálem se hovoří více než pět let od doby, kdy ho od státu odkoupilo Aero, předtím samotné zakoupené skupinou Penta. Letiště by mělo představovat levnější alternativu k Letišti Václava Havla, mohlo by proto být zajímavé například pro nízkonákladové letecké společnosti. Z centra Prahy to k terminálu není daleko, jen zhruba o pět kilometrů více než k hlavnímu pražskému letišti do Ruzyně. Je navíc v blízkosti dálnice.