PODÍVEJTE SE: Embéčka jako perly jihočeské vytrvalostní jízdy

České Budějovice – Oslavy jubilea „embéček“ pokračují. Půl století od zahájení výroby typů Škoda 1000 MB sehrál tento typ hlavní roli v jihočeském závodu veteránů. Současní majitelé se o svá „embéčka“ pečlivě starají a jízdu v nich považují za zážitek.

Automobilové závody, národní podnik, Mladá Boleslav přestavily typ Škoda 1000 MB v březnu 1964 a výroba pokračovala dalších pět let. V závěru produkce vznikl ještě silnější sourozenec 1100. Na první pohled se od většinové produkce liší „embéčko“ z posledního modelového roku díky nové masce a také verze MBX – dnes již velmi vzácné kupé.

„Embéčka“ z prvních pěti let výroby i pozdní verze se i s dalšími auty své éry – například Fiatem 850 nebo „kachnou“ Citroën 2CV – sjela do Budějovic, kde startoval vytrvalostní závod. Majitelé půlstoletých „embéček“ na ně přes všechny nedostatky dodnes nedají dopustit. „Je to auto na kochání, ne na velké rychlosti,“ charakterizoval vůz s litrovým motorem a maximálním výkonem kolem 35 kW vlastník jednoho z veteránů Josef Důra. Sám se k autu dostal jako k rodinnému dědictví. „Otec si ho koupil jako starší vozidlo, měli jsme ho jako první rodinné auto,“ uvedl.

Vytrvalostní jízda začala dopoledne po deváté hodině na budějovickém výstavišti, účastníci se vydali na okruh po jihočeských silničkách – z krajského města na východ přes Suchdol nad Lužnicí až do Slavonic, potom na severozápad přes Tábor do Milevska a nakonec přes Hlubokou zpět do Budějovic.