Geologové zkoumají sesuv na D8, za měsíc řeknou, co s ním

Prackovice nad Labem (Litoměřicko) – Klíčový krok k opravě dálnice D8 nad Litochovicemi nad Labem učinili geologové – zahájili průzkum sesunutého svahu, který loni v červnu dokončený, ale zatím nezprovozněný úsek dálnice zavalil. Teprve po jeho dokončení bude možné začít půdu odklízet a dálnici u Litochovic znovu postavit. Geologický průzkum určí, jakým způsobem bude možné nestabilní svah zabezpečit a také, jak dlouho to bude trvat.

Geoogové budou zkoumat, nakolik nestabilní svah je a jak se bude chovat, až se sesunutá zemina odveze. Provedou dvanáct vrtů hlubokých 15 až 55 metrů. „Účelem vrtů je stanovit hloubku smykové plochy, zároveň bude probíhat hydrogeologické měření, karotážní měření v těch vrtech a geofyzika,“ přiblížil geolog Jakub Šindelář ze společnosti AZ Consult.

Práce potrvají tři až čtyři týdny. Ředitelství silnic a dálnic za ně podle mluvčí Martiny Vápeníkové zaplatí dva miliony korun.

Geology bude zajímat především, zda se sesuv nemůže opakovat. Podle ředitele České geologické služby Zdeňka Venery to ale bude záviset především na počasí. „Pokud budou výraznější srážky, tak nikdo nezaručí, že se ten svah nepohne,“ upozornil. Je však přesvědčen, že v současné době další sesuv nehrozí.

Na nestabilitu podloží v blízkosti Labe, kde se staví dálnice, upozorňovali geologové již při jejím projektování a navrhovali jinou trasu. „Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly,“ podotkl Zdeněk Venera. Ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) proto loni upozornil, že v krajním případě hrozí nutnost dálnici přetrasovat. V tom případě by hrozilo zpoždění jejího otevření až o deset let.

Hledání nové trasy pro D8 však považuje ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) za nemyslitelné . Je podle něj nutné dokončit dálnici v současné trase. „Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz,“ uvedl Prachař.

Masivní sesuv půdy poškodil nejenom rozestavěnou dálnici, ale také železnici spojující Lovosice s Teplicemi.
Zdroj: Ondřej Hájek/ČTK

Půda se na dálnici a také sousední železniční trať (Lovosice – Teplice) sesunula loni 7. června po vydatných deštích. Nastala tak další komplikace při stavbě dálnice přes České středohoří. Kvůli sporům s ekologickými sdruženími, která požadovala jinou trasu, došlo při stavbě šestnáctikilometrového úseku ke zpoždění.

Práce začaly loni, krátce před sesuvem. Samotné místo, kde k sesuvu došlo, bylo již přitom téměř hotové. Šéf stavby František Zuckerstein uvedl, že celá dálnice D8 by měla být dokončena v polovině roku 2016.

Středočeská doprava se s povodněmi vyrovnává dodnes

Loňské červnové povodně způsobily rozsáhlé dopravní komplikace i ve Středočeském kraji. Na opravu zde po deseti měsících od ničivé pohromy čekají zhruba tři desítky silnic a 40 mostů. S problémy se musí vyrovnávat i na železnicích, například na trati Pečky u Kolína – Kouřim.

Kraj do obnov dopravních komunikací už investoval přibližně 600 milionů korun, stejnou částku ale ještě potřebuje, aby opravy dokončil. Podle náměstka středočeského hejtmana pro dopravu Miloše Petery bude „určitě všechno hotovo“ ještě během letošního roku.