Zpožděné Velikonoce zažijí lidé ve vlacích z Prahy

Praha – Modernizace tříkolejné železniční trati na východě Prahy je v plném proudu a o velikonočních prázdninách vstoupí do kritické fáze. Správa železniční dopravní cesty na pět dnů uzavře hned dvě koleje mezi pražskými Běchovicemi a Úvaly. Vlaky tak pojedou zpožděné, u dálkových spojů na Moravu očekávají České dráhy, že budou mít zhruba čtvrthodinová zpoždění. Část spojů pojede podle zvláštních jízdních řádů s odjezdem dříve než obvykle.

Délka výluky se bude lišit u dálkových a regionálních vlaků. Železničáři slibují, že se tak podaří předejít komplikacím v pondělí odpoledne, kdy se lidé budou po svátcích ve velkém vracet do Prahy. "Dálkové vlaky pojedou podle upravených jízdních řádů od 17. dubna od 6:00 do 21. dubna do 14:00. V době pondělní odpolední špičky tak pojedou opět podle pravidelných jízdních řádů. Výlukové jízdní řády regionálních vlaků budou platit od 17. dubna od 3:00 do půlnoci z 21. na 22. dubna," přiblížil mluvčí Českých drah Petr Pošta.

Nejmenší komplikace čekají o Velikonocích na cestující ve spojích Eurocity mezi Prahou, Brnem a Vídní, resp. Budapeští, dopoledním vlaku EC Košičan z Prahy do Košic a Pendolinech, spojích Regiojet a Leo Expressech, v těch ale jen ve směru do Prahy. Tyto vlaky pojedou podle obvyklého jízdního řádu po přímé trati přes Klánovice, je přitom možné, že je čeká zdržení, než se zaplněná kolej uvolní.

Všechny ostatní dálkové vlaky, které jezdí mezi Prahou a Kolínem, pojedou odklonem přes Lysou nad Labem a Nymburk. Vlaky nebudou zastavovat v Libni, místo ní však obslouží stanici Praha-Vysočany. Nymburská trasa je ale pomalejší než klánovická, to se promítne do doby, za kterou vlaky dojedou z Prahy do Kolína či z Kolína do Prahy. Pro rychlíky vydala Správa železniční dopravní cesty mimořádné jízdní řády, které počítají s odjezdem dříve než obvykle. Vlaky Eurocity z Prahy do Žiliny, které jezdí buď přes Ostravu, nebo přes Vsetín, pojedou podle běžného jízdního řádu, podle Petra Pošty je ale třeba očekávat až čtvrthodinová zpoždění.

Výluka se dotkne i příměstských vlaků linek S1 a S7. Vlaky S7, které jezdí z Berouna do Úval, budou ve čtvrtek a pátek končit již v Praze-Běchovicích. Spoje S1 z Prahy do Kolína, resp. Českého Brodu pojedou po své obvyklé trase, ale v docela jiných časových polohách. Odjíždět tak budou zhruba o čtvrt hodiny později (resp. dříve) než jindy. S jedenáctiminutovým náskokem pojedou z Prahy také podvečerní spěšné vlaky. Jeden ze dvou ranních spěšných vlaků z Kolína potom skončí již v Poříčanech, kde bude možné mimořádně přestoupit na rychlík do Prahy.

Jak pojede která linka?

  • EC/IC Praha – Brno: přes Klánovice, podle běžného jízdního řádu s možným zpožděním
  • SC Pendolino, IC/EC Regiojet, Leo Express: z Prahy odklonem přes Nymburk, do Prahy přes Klánovice, podle běžného jízdního řádu s možným zpožděním
  • EC/IC Praha – Žilina (přes Vsetín nebo Ostravu): odklonem přes Nymuburk se zastávkou ve Vysočanech namísto Libně, odjezdy podle běžného jízdního řádu s možným zpožděním; EC 123 Košičan pojede bez omezení
  • rychlíky Praha – Kolín (do Brna, Vsetína, popř. Luhačovic): odklonem přes Nymburk se zastávkou ve Vysočanech namísto Libně podle zvláštního jízdního řádu (odjezdy z Prahy předstihem, příjezdy do Prahy později)
  • spěšné a osobní vlaky: po obvyklé trase přes Klánovice, ale podle mimořádných jízdních řádů; Sp 1904 skončí v Poříčanech

Mezi Běchovicemi a Úvaly je jeden z posledních úseků prvního železničního koridoru, který zůstává v podobě, kterou dostal při elektrizaci koncem 50. let. Její stavbě dlouho bránily pozemkové spory, resp. spor mezi SŽDC a vlastníkem jednoho pozemku o podobu protihlukové ochrany. Rekonstrukce tříkolejné trati tak začala až loni, hotová by měla být napřesrok. Po dokončení opravy budou moci vlaky na okraji Prahy zrychlit až na 160 km/h, jízda přitom bude oproti dosavadní situaci mnohem klidnější. Podle Mojmíra Nejezchleba, náměstka ředitele SŽDC, vyjde stavba na 1,36 miliardy korun, z toho více než 80 procent zaplatí Evropská unie.