Ústecký kraj zavádí IDS, Teplice se vstupem váhají

Teplice – Ústecký kraj zavádí integrovaný dopravní systém, do kterého se od příštího roku zapojí místní doprava ve všech městech. Kraj slibuje, že se tak zjednoduší a také zlevní cestování. Například Teplice se ale rozhodly, že zapojení do systému nejméně o rok odloží. Součástí systému jsou i noví, vysoutěžení autobusoví dopravci, kteří podle radnice nabídli své služby příliš lacino. Navíc městu hrozí, že se mu rozpadne MHD – městské autobusy by po soutěži mohl provozovat jiný dopravce než trolejbusy.

Užší propojení dopravy v Ústeckém kraji by mělo znamenat, že na sebe budou lépe navazovat vlaky, regionální autobusy a MHD, ale také sjednocení tarifů. S jedinou jízdenkou nebo krajskou dopravní kartou bude možné cestovat napříč regionem bez ohledu na to, které společnosti konkrétní autobus patří. Kraj přitom při zavádění systému vysoutěžil nové autobusové dopravce a výrazně ušetřil. „My jsme očekávali cenu kolem 30 korun za kilometr, dopravci nabízejí cenu v rozsahu 24 až 28 korun,“ upozornil krajský radní Jaroslav Komínek (KSČM). Dodal, že úspory použije kraj například k rozšíření železniční dopravy, do které zapojí i turistické tratě.

Způsob, jakým kraj vybral dopravce, se ale nelíbí teplickým radním. Obávají se, že se budou opakovat problémy z roku 2006. „Za ty dumpingové ceny, které nabízejí ve výběrovém řízení, se prakticky nedá jezdit,“ varoval primátor Jaroslav Kubera (ODS). Odkázal na situaci, kdy Dopravní podnik Ústeckého kraje po sporu o dotace a jednostranné výpovědi vzájemné smlouvy krajem přestal jezdit, kraj přitom ještě neměl zajištěnou náhradu. Takové odkazy sice radní Komínek odmítl, ale teplická radnice se rozhodla prozatím se do integrované dopravy nezapojit.

Město k tomu kromě obav o osud integrovaného systému vedla hrozba rozdrobení MHD – v tom případě by autobusy a trolejbusy provozovaly dvě různé firmy. „Rozhodli jsme se odložit vstup o rok,“ uvedl radní Petr Měsíc (TOP 09). Lidé, kteří dojíždějí do Teplic, tak budou napřesrok muset cestovat hned se dvěma dopravními kartičkami.

Ústecký kraj patří k posledním, kde se integrovaná regionální doprava plošně zavádí. Současně ale bude patřit k prvním, které ho dokončí. Zatím funguje celoplošná integrovaná doprava zahrnující MHD, autobusy i železnici v Jihomoravském, Moravskoslezském, Pardubickém, Královéhradeckém, Libereckém kraji a v Praze. Systém s jednotným tarifem naopak zatím nemají například v sousedním Karlovarském kraji a v jižních Čechách je teprve v plenkách. Na Vysočině se krajská rada dokonce rozhodla integrovaný systém vůbec nezavádět.