Návrhy na Kašparův pomník rok leží v šuplíku, spory pokračují

Pardubice – Sloup s větrným rukávem, socha s vrtulí – nebo třeba hlavní třída v centru města se značkami, které by připomínaly ranvej? Návrhů, jak by měly Pardubice uctít jednoho z nejznámějších svých rodáků, průkopníka českého letectví Jana Kašpara, je celá řada, nestojí ale žádný. Již rok jsou přitom vybrány dva vítězné návrhy, které však prozatím skončily v šuplíku. Mílovými kroky se přitom vzdaluje sté výročí monumentálního Kašparova letu i následného přeletu do Prahy – a blíží se stopáté.

První dva kilometry v až 25metrové výšce uletěl Kašparův blériot 16. dubna 1910. Již čtyři roky uplynuly od stého výročí slavného letu, ale památník ve svých Pardubicích nebude mít Jan Kašpar asi ani při 105. výročí. Vedení města se dosud nedokázalo dohodnout, co by mělo letce připomínat. Proběhla sice soutěž na podobu památníku, ve které komise vybrala dva vhodné návrhy. První skončil stožár s větrným rukávem vysoký téměř 40 metrů, na druhém místě se umístila Kašparova socha s vrtulí. Nevzniklo ale nic. Na místě, kde by měl památník být, místo Jana Kašpara či stožáru, vyrostla tržnice. „Považuji to nejen za exces, ale dokonce za ostudu, protože Jan Kašpar patří k nejslavnějším rodákům tohoto města,“ podotkl pardubický historik Jiří Kotyk.

Památník by měl stát až dva miliony korun, v rozpočtu na něj zatím není vyhrazen ani haléř. Až v červnu by o něm znovu měli jenat zastupitelé. „Velkým otazníkem bude cena památníku jako celku,“ uvedla primátorka Štěpánka Fraňková (SPP). Podle zastupitele a architekta Milana Košaře (Pardubáci) by se městské vedení od sporů mělo vrátit k přípravě samotného památníku. „Každý takový spor, který se pak zpolitizuje, ubližuje vlastnímu jádru věci,“ poznamenal.

Proti vítězné podobě Kašparova památníku – tedy vysokému stožáru – ovšem protestovala i část odborné veřejnosti. Pořadatel pardubické Aviatické pouti Jaroslav Janda zorganizoval petici, pod niž nasbíral víne než 1 200 podpisů, a navrženou podobu památníku v ní kritizoval. Dal by přednost alternativní verzi se sochou Kašpara s vrtulí blériotu. „Kdo dal impuls k tomu, aby byly Pardubice symbol letectví? Kašpar. Ale Kašpara nemáme!“ uvedl.

Jan Kašpar se se zakoupeným letounem  Blériot XI – tedy typem, se kterým Louis Blériot poprvé přeletěl lamanšský průliv – stal prvním českým letcem. Rok po prvním dvoukilometrovém letu se navíc vydal mnohem dále a se svým blériotem úspěšně dospěl až do Velké Chuchle u Prahy. Půlkulaté výročí prvního dálkového letu tak dává Pardubicím příležitost k odkladu dokončení památníku ještě o další rok.