Dokončete Blanku, nařídil soud Metrostavu. Praha musí zaplatit 4 mld

Praha – Rozhodčí soud ukončil spor mezi stavební firmou Metrostav a Prahou. Nařídil obnovit stavbu tunelového komplexu Blanka, který má být podle arbitráže hotový do pěti měsíců. Praha potom musí za stavbu zaplatit přes čtyři miliardy korun. Na rozhodčí soud se obrátil Metrostav právě kvůli dluhu, Praha zase proto, že považovala smlouvu se stavební firmou za neplatnou. Arbitráž verdiktem ještě nekončí, soud se bude muset zabývat ještě dalším požadavkem Metrostavu, který ve čtvrtek požádal o další miliardu.

Soud mezi Prahou a Metrostavem skončil tak, jak obě strany chtěly – a jak se také dlouho dělo: stavební firma má stavět, město za objednanou stavbu platit. „Rozhodnutí považuji za velký úspěch,“ řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Shodl se tak s mluvčím Metrostavu Františkem Polákem. „Rozhodnutí soudu vítáme,“ řekl po rozhodnutí Polák.

Praha musí také uhradit faktury, které Metrostavu dosud nezaplatila. Celkem tak má během pěti měsíců zaplatit více než čtyři miliardy – 2,7 miliardy je dluh, dalších 1,34 miliardy město zaplatí za zbývající práce. Praha tvrdí, že peníze na Blanku má, ale dosud je nechtěla zaplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

Práce začnou, až přijdou peníze, potrvají nanejvýš 5 měsíců

Stavba tunelu Blanka, ke které patří také Trojský most spojující severovýchodní ústí Bubenečského tunelu s Holešovicemi - termín dokončení stavby stanovil soud na pět měsíců. Stavaři jsou podle mluvčího Poláka schopni vrátit se na stavbu ihned po zaplacení dlužné částky. „Ve chvíli, kdy Praha pošle peníze, budeme schopni zaplatit subdodavatelům, což nám umožní obnovit práce,“ uvedl František Polák.

„Evidentně jsme ztratili 4 měsíce a ještě jsme dnes stavět nezačali. Otázka ale nezní, kdo vyhrál, důležité je, že stavba je odblokovaná. Okamžitě po tom, co dostaneme peníze, začneme stavět,“ uvedl Polák.


Přijdou-li peníze brzy, v září by mohla trojicí tunelových úseků na severovýchodě pražského centra začít jezdit auta. Není to ale jisté, protože pětiměsíční termín se týká pouze stavební části díla. Na technologickou část Blanky má město zvláštní smlouvu, je také otázka, zda bude mít Blanka za sebou v září nezbytné testy a zkušební provoz.

Video Polák: Okamžitě po tom, co dostaneme peníze, začneme stavět
video

Polák: Okamžitě po tom, co dostaneme peníze, začneme stavět

Metrostav žádá další miliardu, soud se proto ještě sejde

Částka 2,7 plus 1,34 miliardy korun není vše, co Metrostav od Prahy žádá. Ve čtvrtek k žalobě přidal dodatečnou miliardu. „Jde o konečné terénní a parkové úpravy,“ upřesnil mluvčí Metrostavu František Polák.

Důležitá dopravní stavba měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice ale tento termín zpochybňuje. Nejdelší silniční tunel v Česku vyjde Prahu na zhruba 36 miliard korun, původní náklady přitom měly být o nejméně 16 miliard nižší.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil z důvodu neproplacených faktur a také kvůli tomu, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat.