Rozšíření pražských parkovacích zón je na spadnutí, radnice mají výhrady

Praha – Na podzim chce pražský magistrát začít zavádět systém placeného parkování do dalších čtvrtí. V minulosti město rozšíření odložilo, aby systém přepracovalo. Výsledek ale má podle městských částí chyby. Načasování jeho zavedení se jim také nelíbí, barevné parkovací zóny budou v Praze 4, 5, 6 a 8 vznikat v době komunálních voleb.

Systém placeného parkování funguje dnes v Praze 1, 2, 3 a 7 a částech Radotína. Radnice některých dalších částí již dlouho žádají o zapojení, ale dosud neúspěšně. Teď je na spadnutí vznik celoměstského placeného parkování, ale k jeho podobě mají městské části řadu výhrad. „Dodnes nezaznělo, zda bude moci rezident kupříkladu z Kobylis zaparkovat i v Karlíně. To je naše podmínka,“ nastínil místostarosta Prahy 8 Michal Švarc (TOP 09). Podle místostarosty Prahy 4 Jiřího Bodenlose (ČSSD) by bylo potřeba také povolit kontrolu parkování místním úředníkům. Zatím tak činí policisté a strážníci. „Tyto složky jsou na to docela drahé. Na to, aby někdo kontroloval, jestli správě stojí, nebo nestojí, stačí vyškolený pracovník,“ uvedl Bodenlos.

Praha 4 se placeného parkování dočká na podzim spolu s dalšími částmi, které tvoří okraj městského centra – Prahou 5, 6 či 8. Současná podoba s placeným stáním ve čtyřech centrálních částech města právě zdejší obyvatele pálí nejvíce, protože ti řidiči, kteří nemohou zaparkovat například na Starém Městě, ve velkém odstavují auta v Karlíně. Osmá městská část loni připravovala vlastní systém placeného stání, ale nakonec ho zrušila právě ve prospěch celoměstského systému. Podobnou regulaci parkování v ulicích připravovala i smíchovská radnice.

Magistrát systém parkovacích zón při rozšíření také pozmění. Více místa by měli v ulicích mít návštěvníci z jiných čtvrtí, a to zejména přes den prostřednictvím tzv. smíšených zón. Novinkou mají být levnější parkovací karty pouze pro ulici, kde její majitel bydlí, a okolí. „Držíme linii ochrany parkovacích míst pro rezidenty s tím, že umožňujeme i návštěvníkům a poskytovatelům služeb parkovat v rámci smíšených zón,“ shrnul náměstek pražského primátora Jiří Nouza (TOP 09). Město také rozšíří možnosti, jak za parkování platit, podle mluvčí Technické správy komunikací Barbory Liškové budou k dispozici tzv. virtuální parkovací hodiny ovládané mobilním telefonem.

Ruku v ruce s rozšířením placeného parkování jde otázka, kam s přespolními řidiči, pro které teď bude parkování ve městě ještě obtížnější. Posloužit mohou záchytná parkoviště P+R, kterých je ale málo a nemají dostatečnou kapacitu. V minulosti přitom Praha se stavbou nových váhala, například připravované obří záchytné parkoviště pro 600 aut na Veleslavíně bude nakonec podstatně menší pro 90 vozidel. Město nyní uvažuje o podpoře stavby nových záchytných parkovišť u nádraží ve středních Čechách, odkud by lidé mohli cestovat do města příměstskými vlaky.