Praha chce další arbitráž kvůli Blance, ve hře je 144 milionů

Praha - Praha chce zahájit další arbitráž kvůli tunelu Blanka, tentokrát se správcem stavby - firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Společnost v lednu žalovala Prahu o dlužných 144 milionů korun. O tom, zda město skutečně vyvolá rozhodčí řízení, bude příští týden jednat rada města. Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) je arbitráž nejrychlejším způsobem, jak vyřešit problémy. Rozhodčí soud řešil kvůli Blance i spory Prahy se stavební firmou Metrostav.

„Myslím si, že je to nejrychlejší řešení dané situace. Bez IDS bychom těžko Blanku uvedli do provozu,“ řekl Nouza. „Pokud bychom věc neřešili, ohrozili bychom přejímací řízení,“ doplnil. 

Inženýring dopravních staveb s rychlou arbitráží souhlasí a doufá, že rozhodnutí padne co nejrychleji. Praha už několik měsíců firmě neplatí za faktury. „Pracujeme již druhým rokem de facto zadarmo, a pokud se věc v řádu několika týdnů nerozhodne, může se stát, že nebudeme schopni své služby nadále poskytovat a budeme nuceni odstoupit od smlouvy a odejít ze stavby,“ řekl mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.

Firma už od města inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by měla dostat ještě 196 milionů korun včetně žalované částky. Problém podle advokáta zastupujícího společnost IDS Marka Nespaly vznikl v důsledku toho, že Praha nepodepsala dodatek ke smlouvě, na základě kterého však firma v pracích pokračovala. Město je názoru, že by firmě požadovaných 144 milionů korun platit nemělo, uvedl Nouza. 

Spor se týká víceprací i odměn z navyšující se ceny stavby

IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti schvaloval problematické faktury za provedené práce. Firma dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let prodražila o několik miliard. IDS navíc údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to už dříve odmítla.

IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.

Blanka bude hotová do září, slibuje Metrostav

V případu sporu mezi Prahou a firmou Metrostav rozhodčí soud v pátek stanovil, že se má firma vrátit na staveniště a Praha zaplatit přes čtyři miliardy korun. 2,7 miliardy z toho činí dluh za již provedené práce, více než 1,3 miliardy jsou peníze za další nasmlouvané práce. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka firma obnoví stavbu Blanky do dvou dnů od doručení peněz. Podle Nouzy by se tak mohlo stát příští pondělí.

Podle Poláka je v rámci dohotovení stavby třeba dokončit ještě vodorovné značení, obklady a bezpečnostní techniku pro případ požáru v tunelu. Se stavbou ale souvisí i dostavba Trojského mostu a několika křižovatek. Rozhodčím soudem stanovený termín dokončení stavby do pěti měsíců je podle Poláka reálný. Do září by podle něj neměl být problém práce dokončit.

Video Pohled do rozestavěného tunelu Blanka
video

Pohled do rozestavěného tunelu Blanka