O dotace na Grand Prix se žádalo pozdě. Kde se stala chyba?

Praha - Brněnský autodrom nedostane od Národní rady pro sport dotaci na letošní Grand Prix. Důvodem je podle Národní rady fakt, že žádost byla podána po termínu a požadovaná částka byla příliš vysoká. V rozhovoru pro ČT24 to uvedla ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová s tím, že žádost o dotaci za brněnský okruh podává Autoklub ČR. Ten ale nemohl zažádat včas, neboť podklady z Brna přišly pozdě. Velká cena silničních motocyklů na brněnském Masarykově okruhu pro rok 2015 je tak opět v ohrožení. Automotodromu totiž po zamítnutí dotace chybí peníze na tzv. zalistovací poplatek.

Mluvčí Automotodromu Brno Jiří Smetana tvrdí, že brněnský okruh podklady Autoklubu, který jediný může o dotace požádat, poslal těsně před koncem termínu – deadline byl konec září 2013. Podle informací ČT ale Brno podklady do Prahy poslalo 30. září, což byl poslední den, kdy bylo možné podat žádost na ministerstvo v termínu. O tom, že vedení brněnského okruhu přišlo s požadavkem pozdě, by měla ředitelka Ulmanová vědět z dopisu od Autoklubu z 3. října 2013. Na ministerstvo proto musela jít dodatečná žádost o podporu, a to 8. října. Mluvčí Automotodromu ale ČT řekl, že vedení se až tento týden dozvědělo, že Autoklub žádal o dotaci na Grand Prix až po termínu. 

Ministr školství Marcel Chládek je pro konání Grand Prix v Brně. Po zamítnutí dotace na základě klasického dotačního řízení slíbil výkonné ředitelce Automotodromu uvolnit ze svých rezerv 20 milionů korun. „Nemůžeme peníze napřímo poslat na Grand Prix, ale posíláme je Autoklubu ČR a já potřebuji stanovisko od jeho předsedy, že když jim těch 20 milionů pošleme, tak že je pošle na GP. Řeknu to narovinu, je to spor dvou pánů: pana Ječmínka a pana Abrahama a já se nechci dostat do situace svého předchůdce Dobeše,“ řekl v rozhovoru pro ČT. Výkonná ředitelka ale tvrdí, že Autoklub odmítá tuto dotaci přijmout. 

Bez dotace ale podle vedení okruhu Grand Prix zajistit nelze. „Nevíme, proč je tam letos nula. Rozhodla o tom Národní rada pro sport, kde nás zastupuje pan Ječmínek, který je i tím, kdo žádost formálně podává. My máme jen informaci, že tam ta částka pro nás není,“ potvrdil mluvčí Automotodromu Smetana. 

Brněnský autodrom je soukromá firma, většinovým vlastníkem akcií je společnost Rafas, ve které figuruje coby předseda představenstva Karel Abraham. Státní dotace ale není určena přímo pro brněnský okruh, ale stát peníze posílá Autoklubu ČR, který je předává pořadateli Grand Prix. Ten musí finance použít k uspořádání této sportovní akce. Loni byly peníze ministerstva vyplaceny přímo španělské společnosti Dorna. 

Spory na tuzemské motocyklové scéně odstartovaly na podzim 2011. Tehdejší ministr školství Josef Dobeš se rozhodl odebrat Autoklubu České republiky (AČR) takzvanou národní autoritu – tedy pověření pro pořádání mezinárodních akcí na českém území nebo udělování licencí pro závodníky. Místo AČR ji ministr přidělil nově vzniklému Českému svazu motocyklového sportu (ČSMS), v čele s majoritním vlastníkem brněnského Masarykova okruhu Karlem Abrahamem starším. Mezinárodní federace motocyklového sportu (FIM) ale tuto změnu neschválila, na mezinárodním poli proto tuzemský motocyklistický sport dál zastupuje Autoklub v čele s prezidentem Romanem Ječmínkem.