Studenti dojeli škodovkou až do Indie, a to před 80 lety

Mladá Boleslav – Před 80 lety uskutečnilo 7 statečných vysokoškolských studentů tehdy bezkonkurenčně největší československou výpravu vozů Škoda Popular – z Prahy do indické Kalkaty. 15 tisíc kilometrů dlouhou trasu teď připomíná Škoda muzeum, které vystavilo více než 60 unikátních fotografií z této výpravy.

Indická Odysea: Unikátní fotky poprvé na veřejnosti (zdroj: ČT24)

60 unikátních fotografií člena expedice Lubomíra Šebely byly téměř 80let nezvěstné. Teprve loni je našel jeho syn na chatě na půdě. Snímky dávají nahlédnout do ztraceného světa Balkánu a Orientu. Atmosféru dobrodružství sedmi statečných mladíků ve čtyřech polokabrioletech na náročné trase dokreslí dobový dokumentární film v původním znění. Význam řady Popular, díky níž automobilka vystoupala na pozici tuzemské jedničky ve výrobě i exportu, na výstavě připomenou také zajímavosti o slavných majitelích sympatické „lidovky“. 

V roce 1934 vyjelo sedm mladých kluků z Prahy do Kalkaty. „Prý bylo v Praze moc zima, tak je napadlo, že by si mohli vyjet někam do tepla. Chtěli jet autem z Prahy do Kalkaty přes pouště. Jeli přes Budapešť, Bělehrad, Sofii, Istanbul, Ankaru, do Bejrútu, Damašku, Bagdádu, Teheránu, do Kábulu až dojeli do Kalkaty. Byli to zkušení mechanici a sportovci, byl mezi nimi automobilový závodník, vše si cestou opravili sami,“ vypráví Miroslav Šebela.

Mladíci vyrazili ve čtyřech vozech značky Škoda Popular, což byla první sériově vyráběná škodovka. Měla naprosto novou konstrukci, za kterou stojí tým inženýra Karla Hrdličky. Bylo to auto spíše menší, tomu odpovídala i cena, která začínala na 18 tisících. Jezdili jím i populární osobnosti jako Karel Čapek se ženou či fotbalový kapitán František Pláníčka.

„Populáry, kterými mladíci jeli, měly trochu zvětšený zavazadlový prostor, větší nádrž na benzín a vodu a plátěnou stříšku. Byla to tropická úprava,“ uvedla kurátorka výstavy Žaneta Marešová. 

Výstavu s názvem Indická odysea 1934 je možné shlédnout ode dneška do 30. září 2014 ve Škoda muzeum v Mladé Boleslavi.