Každý čtvrtý kamion je přetížený, potvrdily kontroly

Pardubice – Vážení kamionů představuje pro policisty snadnou cestu k pokutám. Dlouhodobě se ukazuje, že více než čtvrtina z nich vyráží na české silnice přetížená. Potvrdila to i poslední policejní akce, která se na nosnost kamionů zaměřila. Na frekventovaných silnicích Pardubického kraje vezlo příliš těžký náklad 34 ze 127 zastavených nákladních vozidel. Policisté při kontrolách našli také magnety působící na tachografy, řidiče pokutovali i za špatně upevněný náklad.

Kamion se žene ku svému cíli – a zůstává za ním popraskaná silnice. Standardem je takový obrázek na regionálních silničkách, kam nákladní auta bloudí například kvůli tomu, aby se jejich majitelé vyhnuli placení mýtného, ale i na státních silnicích. Ty jsou sice na silný provoz těžkých vozidel stavěny, ale přetíženým kamionům stejně neodolají. Podle poslední policejní akce je příliš těžká více než čtvrtina vozidel, v případě kontrol v Pardubickém kraji šlo o 34 ze 127 zastavených vozidel. Jeden z kontrolovaných kamionů byl o šest tun těžší, než měl povoleno. „Policisté jej museli odstavit,“ poznamenala policejní mluvčí Jitka Vavřinová.

Policisté zaznamenali u řidičů i další přestupky, týkaly se především nedodržování povinných přestávek a snahy ututlat to. „Našel se magnet u tachografu, který ovlivňuje funkci přístroje. Dva řidiči měli dokonce vypínače, které blokují zápis na tachograf,“ uvedla policejní mluvčí Jana Drtinová. O oblíbenosti magnetů u řidičů kamionů však již policisté vědí, a proto se řádně „vyzbrojili“. K odhalení podvodníků posloužil hlídkám obyčejný mobilní telefon, který citlivě reaguje na ukryté magnety. „Pomocí jednoduché aplikace zjistím, jestli tady je nějaké zařízení,“ poukázal policista Pavel Bergman.

Pardubický kraj je obzvlášť frekventovaný region, prochází jím dálnice i části hned dvou nejdelších státních silnic. Silnice I/35 s navazující I/43 slouží i jako alternativa k dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. To, že obě tyto komunikace by v budoucnu měly nahradit rychlostní silnice, napovídá o jejich vytíženosti. Významnou část dopravy přitom tvoří kamiony. Ty vyjíždějí i na menší regionální silnice. Kvůli jejich ničení prosazuje kraj podle hejtmanova náměstka Jaromíra Duška (SPO) zpoplatnění silnic II. a III. třídy.