Vila Tugendhat jako noční klub v Paříži. Tanečníci uvedli Satieho Uspud

Brno – Mystický klavírní balet Erika Satieho Uspud představil v české premiéře choreograf Martin Dvořák a ProArt Company. Pro uvedení baletu z konce 19. století, který Satie poprvé ukázal publiku v nočním klubu na Montmartru, si umělci vybrali hlavní obytný prostor vily Tugendhat. Po Brně se projekt představí také v Praze, Bratislavě, Budapešti a v Drážďanech.

Eric Satie napsal Uspud už v roce 1892 a označil ho jako „křesťanský balet o třech dějstvích“. Satie ho původně chtěl uvést jen jako stínohru v nočním klubu na Montmartru v Paříži. K tomu nakonec došlo, není ale jasné, v jakém scénickém pojetí. „Kompozice je psaná pro několik nástrojů - ať už je to flétna, harfa nebo smyčcový kvartet, ale nástroje to v podstatě nejsou schopné zahrát. My tedy dodnes nevíme, co tím Satie myslel,“ popsal režisér a choreograf Martin Dvořák.

Satieho dílo tedy dává choreografům velkou režijní i interpretační volnost. „Pro mě je zajímavé si hrát s tím konceptem, který dílo považuje za parodii na operu. Chceme to přiblížit dnešku. Chceme nabídnout pohled na to, jak na Satieho hudbu nahlížet,“ dodal Dvořák.

Protiváhou Satieho hudby se staly skladby Piano Interrupted

Do programu Dvořák zařadil také choreografii Emoticon s hudbou současného hudebního tělesa Piano Interrupted Tomase Hodge a Franze Kirmanna. Hudební kompozice je střetem moderní klavírní skladby 20. století s tou současnou. „Když jsem hledal jakousi protiváhu k Satieho dílům, tak to pomyslné zrcadlo jsem našel ve skladbách skupiny Piano Interrupted,“ dodal.

Video Ukázka ze Satieho díla USPUD a choreografie Emoticon
video

Ukázka ze Satieho díla USPUD a choreografie Emoticon

Ojedinělý projekt si podle Dvořáka zasloužil uvedení ve stejně mimořádném prostředí. „Vila byla postavena inovativním konceptem, na svou dobu byla něčím zásadně novým. Obě ty skladby vnímám podobně,“ vysvětlil Dvořák důvod, proč se premiéra odehrála ve vile Tugendhat.

Brněnské publikum inscenace oslovila a všechna tři představení ve vile Tugendhat byla beznadějně vyprodaná. Z jihomoravské metropole se inscenace přesune do dalších evropských měst. Martin Dvořák spolu s ProArt Company (stránky zde) se zaměřuje na netradiční scénická uvádění děl vážné hudby. Pro spolupráci na nejnovějším projektu oslovil mimo jiné tanečnici Irene Bauer.