Most přes Lipno? Pro šumavskou správu nejlepší „náhrada“ lanovky

Horní Planá (Českokrumlovsko) – Místo lanovky od Lipenské přehrady na horu Hraničník na česko-rakouském pomezí navrhuje správa šumavského parku postavit přes Lipno most. Ten by zkrátil cestu na rakouský Hochficht, kam zejména v zimě míří řada řidičů, a kontroverzní lanovka v srdci národního parku by již nebyla potřeba. Most ale nechtějí místní starostové, kteří stále doufají, že se lanovka nakonec postaví, a vážně o jeho stavbě zatím neuvažuje ani Jihočeský kraj.

Cesta do největšího šumavského lyžařského střediska – rakouského Hochfichtu – je pro lyžaře každoročně oříškem. Někteří si zkracují cestu po zamrzlém Lipně, jiní přetrpí zdlouhavou cestu kolem přehradní nádrže – při cestě z Krumlova to znamená dojet od Horní Plané do Nové Pece a dále do Bližší Lhoty, která je na úrovni Horní Plané, a dále na hranice. Před lety se začalo hovořit o lanovce, která by vedla z Nové Pece a cestu tak významně zkrátila. Její příprava je však zablokovaná, v březnu získala stavba negativní posudek o vlivu na životní prostředí. Vedení šumavského parku nyní přišlo s alternativou – postavit přes Lipno z Horní Plané do Bližší Lhoty most.

Správa Národního parku Šumava navrhla ke zkrácení cesty do lyžařského střediska Hochficht postavit přes lipenskou přehradní nádrž závěsnou konstrukci, která povede pět metrů nad hladinou. „Mělo by být první pole 350 metrů sypané hráze a 350 metrů mostovky,“ přiblížil návrh starosta Horní Plané Jiří Hůlka. Sám ale se stavbou mostu přes Lipno nesouhlasí. Příčinou odporu k mostu jsou především náklady na jeho stavbu – přišla by na půl miliardy, tedy dvakrát více než lanovka. Podle Hůlky by 250 milionů na lanovku dokázalo město získat snáze.

Nový ředitel šumavské správy Pavel Hubený je však přesvědčen, že stavba mostu je v současné situaci jediným způsobem, jak cestu na Hochficht zrychlit a také zvýšit bezpečnost cestování. „Zůstal by kompaktní ekosystém na Smrčině, na Hraničníku v národním parku a lidé by se dostali relativně rychle a snadno na Hochficht,“ shrnul Pavel Hubený.

Most, lanovka a zaměstnanost

Proti mostu přes Lipno u Horní Plané se zvedl odpor i kvůli možnému vývoji zaměstnanosti v polipenském regionu. Starostové upozorňují, že kdyby se podařilo přese všechno prosadit stavbu lanovky Klápa – Hraničník, získalo by práci na 350 lidí. Kdyby namísto ní vznikl most, nastala by docela opačná situace. Patrně by totiž zanikl hornoplánský přívoz. „Pokud by most postavili a uzavřeli převoz, tak přijdou o práci čtyři rodiny,“ upozornil převozník Stanislav Indra.


Vodohospodáři v případné stavbě mostu přes Lipno nevidí problém, ale cesta k jeho prosazení bude pro šumavskou správu ještě trnitá. V prvé řadě se bude muset dostat do jihočeských zásad územního rozvoje. K tomu se zatím vedení regionu nechystá. „Je to zajímavá alternativa a námět k ještě zajímavější diskusi, ale v tuto chvíli pouze v teoretické rovině,“ podotkl mluvčí krajského úřadu Petr Soukup.

Lanovka na Hraničník měla vést od Nové Pece přímo do hochfichtského areálu – na hraničním vrcholu končí jeden z jeho vleků a sjezdovka. Lyžaři by se tak dostali na 20 kilometrů sjezdových tratí, aniž by museli objíždět Lipno a navíc by odpadla riskantní cesta po úzké pohraniční silničce – na ní před čtyřmi lety při prostém vyhýbání se protijedoucímu autu vážně havaroval zájezdový autobus. Stavbu lanovky sice podporoval Jihočeský kraj, polipenské obce i bývalé vedení národního parku, protestovala však ekologická hnutí. Za pravdu jim dal i posudek o vlivu na životní prostředí, který poukázal na rozpory projektu s evropským systémem ochrany přírody Natura 2000 i zákonem o ochraně přírody a krajiny.