Cyklistům vycházejí města vstříc, chybí jim ale peníze i chuť

Praha – Podmínky pro cyklisty se v českých městech postupně zlepšují. Prosazování změn ve prospěch kol ale stále naráží na řadu problémů. Hlavně kvůli tomu, že se musí upravovat dopravní systém jako celek. A to vyžaduje nejen větší investice, ale i přesvědčování veřejnosti, že cyklistika není jenom sport. Jeden konkrétní problém právě řeší Praha. Už čtyři roky slibuje pražský magistrát cyklistům asfaltový pás na Václavském náměstí. Ani teď, v rámci rekonstrukcí tramvajových kolejí, na to ale nikdo nemyslel. A zůstávají tu tak dlažební kostky.

Rekreační cyklostezky jsou o víkendech plné. Na cestu do práce nebo do školy se ale na kole odváží málokdo. Zařadit kola mezi městské dopravní prostředky totiž není jednoduché. Mnohde by se vešla třeba na chodník, ale tam ji města zase kvůli platným předpisům vyznačit nesmí. „Jde hlavně o to, aby byla cyklistům zaručena bezpečnost, a to už jsou investice,“ podotkl cyklokoordinátor Stanislav Losert.

Hlasitě se cyklisté ozývají v Praze. Dopravní podnik pokládá nové koleje v ulici Vodičkova a Jindřišská. Mezi nimi už bude nově asfalt pro lepší průjezd cyklistů. U zastávek Václavské náměstí ale budou muset z kola sesednout. Žádná z firem totiž dlážděný úsek přezdívaný tankodrom nemá v plánu opravit. „Městské organizace, které jsou zodpovědné za tuto realizaci, neměly jakýkoliv zájem s tímto místem cokoliv dělat, což je opravdu obrovské selhání,“ podotkl cyklistický aktivista Vít Masare.

Výměna kostek na dvousetmetrovém úseku možná přijde na další miliony

O nutnosti výměny této dlažby plné výmolů se přitom na magistrátu mluví už čtyři roky. V koordinaci oprav celé trati podle stavbařů teď zaspala hlavně magistrátní cyklokomise. „Řešíme zastávky, tak jsme dostali pokyn od komise Praha bez bariér, ale cyklokomise měla zadat tento požadavek Dopravnímu podniku, který projekt vytvářel,“ podotkla Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací. Dopravní podnik prý ale žádný oficiální požadavek, aby realizoval úpravy pro potřeby cyklistů, nedostal.

Podle zkušenosti Asociace cykloměst je ale důležité změny ve prospěch kol prosazovat. Vzorem jsou jim zahraniční města, kde se ukázalo, že jsou cyklisté přínosem nejen pro ekologii, ale i pro dopravu a ekonomiku.