D8 u Litochovic: Odvodnit, zabezpečit a znovu postavit

Prackovice nad Labem (Litoměřicko) – Nad Litochovicemi nad Labem skončil geologický průzkum sesuvu, který zavalil rozestavěnou dálnici D8 a také nedalekou železniční trať. Jeho výsledek je velmi špatný především pro Ředitelství silnic a dálnic: Nejenže bude muset svah zabezpečit, bude také nutné znovu celý úsek postavit. Zasypaná část je zcela zničená.

Geologický průzkum sesunutého svahu nad Litochovicemi nad Labem trval zhruba měsíc. Jednou z klíčových otázek bylo, co udělal se zavalenou částí dálnice D8. „Dělal se průzkum pomocí vrtů, to znamená sond, které vedou skrz sesuv až do podloží, zjistila se geologie. Vrty na tomto sesuvu byly vrtány do maximální hloubky 65 nebo 70 metrů,“ popsal Petr Kycl z České geologické služby.

Půda se hýbala nad dálnicí i pod ní

Dosud nebylo zřejmé, co se stalo pod povrchem sesunutého svahu. Vrty však ukázaly, že pohyb půdy takřka dokončenou autostrádu zcela zničil – přehrnula se přes ni zemina, ale utrhl se i svah pod vozovkou. Úkol pro silničáře tak bude obtížnější, než doufali: Bude třeba nestabilní svah odvodnit, zabezpečit a celý dálniční úsek ještě jednou postavit. „Nebude stačit jenom odvezení těch akumulovaných hmot,“ podotkl Petr Kycl. Podle geologů přitom hrozí podobné sesuvy i na dalších třech kilometrech, zabezpečit tak bude nutné i místa v blízkosti zasypané části dálnice.

Geologové nyní začnou připravovat návrh sanace. „Zjistili jsme na místě stávajícího sesuvu, jaké jsou podmínky, jaká je geologie, jak působí podzemní voda na sesuv,“ popsal Petr Kycl. První výsledky předají projektantům ještě v květnu. Současně budou nadále pravidelně sledovat pohyby svahu prostřednictvím čtrnácti vrtů, které budou kontrolovat každý měsíc. Další vrty jsou pod sesuvem a mají ohlídat, aby se svah nezačal posouvat dále směrem k Litochovicím.

Hlavní bude odvodnění

Za hlavní příčinu sesuvu označili geologové podmáčení svahu. Plný vody byl dlouhodobě, ačkoli rozhodující byly až vydatné deště loni na přelomu května a června. Jejich důsledkem byly i povodně ve velké části Čech. Podle Petra Kycla je pro zabezpečení oblasti klíčové právě odvodnění.

Na nestabilitu podloží v blízkosti Labe, kde se staví dálnice, upozorňovali geologové již při jejím projektování a navrhovali jinou trasu. „Vědělo se o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly,“ podotkl Zdeněk Venera. Ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) proto loni upozornil, že v krajním případě hrozí nutnost dálnici přetrasovat. V tom případě by mohlo zpoždění jejího otevření narůst až na deset let.

Hledání nové trasy pro D8 však považuje ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) za nemyslitelné. Je podle něj nutné dokončit dálnici v současné trase. „Musíme najít řešení tohoto problému. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz,“ uvedl Prachař.