D1 na Brno už nemá u Jihlavy nájezd ani sjezd. Vysočina se bojí kolapsu

Jihlava – Modernizace dálnice D1 se dostala do jedné z nejnáročnějších fází. Silničáři museli na 112. kilometru kvůli pokládání nového povrchu uzavřít křižovatku ve směru na Brno. Dosud zde nebylo možné na dálnici najet, ale sjezd byl k dispozici. Policie má z rozšíření uzavírky obavy, a to nejen kvůli kolapsu dopravy v Jihlavě, ale také kvůli tranzitům na nadcházející letní dovolené. Úsek bude uzavřený až do 25. července.

Uzavírku sjezdu i nájezdu jihlavské křižovatky na dálnici D1 ve směru na Brno naplánovalo Ředitelství silnic a dálnic téměř na dva měsíce – začala dnes po 9:00. Oficiální objízdná trasa vede po samotné dálnici, ale v opačném směru. Řidiči by po ní měli dojet až na 119. kilometr k Velkému Beranovu, zde sjet, znovu najet do směru na Prahu (kde zůstává křižovatka na 112. kilometru otevřená) a zase se vrátit k Jihlavě.

„Na dálnici D1 jsou řidiči informováni na informačních tabulích, že bude sjezd uzavřen. Takže čekáme dnes komplikace už od deváté hodiny,“ prohlašovala ještě ráno policejní mluvčí Dana Čírtková. Bezprostředně po zahájení uzavírky se tyto obavy sice nenaplnily, přesto Kraj již vyzval silničáře, aby změnili technologii stavby – místo dlouho zasychajícího cementobetonového povrchu navrhuje asfalt. Policie, radnice i krajský úřad se totiž bojí, že se vyhlášená objížďka neujme a řidiči raději budou jezdit po jiných silnicích.

„Máme obavy, auta z dálnice jezdí i kolem školy,“ řekl starosta Velkého Beranova Bohumil Kříž. Starosta nedaleké Smrčné, kterou prochází hlavní beranovsko-jihlavská silnice, podotkl, že doprava v obci kvůli uzavírkám na D1 již zhoustla. Jihlava se potom obává dopravního kolapsu. Dopravu ve městě totiž komplikuje také další uzavírka na mostě v Pražské ulici – nejrychlejší spojnici beranovské silnice a přivaděče k dálnici.

Podle Čírtkové bývá kolaps na jihlavských křižovatkách při omezení na dálnici – například po nehodě – běžný. „Z pohledu bezpečnosti a plynulosti provozu jednoznačně radíme, aby se řídili značkami a jeli po objízdné trase – to znamená, aby se vrátili na dálnici a na 112. kilometr sjeli. Toto doporučení platí jednoznačně pro kamiony, protože kamionová doprava by na zbývajících trasách zahltila provoz zejména v centru Jihlavy,“ uvedla. Policie se bojí hlavně ranní dopravní špičky nebo letní turistické sezony a odjezdů směrem na Vídeň a do Chorvatska.

Video Dalnice D1 tématem Událostí ČT
video

Dalnice D1 tématem Událostí ČT

Děti Země rekonstrukci zbrzdily

Oprava jízdního pásu směrem na Brno, jejíž součástí je i sporná rekonstrukce jihlavské křižovatky, představuje předposlední fázi modernizace celé „Dé jedničky“. Práce na dalších dvou úsecích (mezi 29.-34. a 134.-141. kilometrem) se ale nejméně o rok opozdí. Ministerstvo dopravy totiž už čtvrtý měsíc řeší připomínky hnutí Děti Země.

Podle aktivistů chybí stavbám posouzení vlivů modernizace na životní prostředí a územní rozhodnutí, žádají také upřesnění podmínek na ochranu životního prostředí. „Stěžovatelé nenapadli pouze samotné stavební povolení, ale prakticky všechno, co bylo jeho podkladem, proto jsme museli oslovit krajské úřady i několik ministerstev,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold a jeho kolega z ŘSD dodává, že letos stavební práce na zmíněných úsecích určitě nezačnou.

Ministerstvo dopravy proto aspoň povolilo silničářům, aby pokračovali ve výběru dodavatele; bez platného stavebního povolení ale práce stejně nezačnou - a může trvat i další rok, než se spor vyřeší. „Pokud se to celé protáhne, může to znamenat, že ty modernizované úseky budou hustší, bude větší stres pro řidiče a v důsledku to bude určitě znamenat i zdražení projektu,“ varuje dopravní expert dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl.

ČT o opravě D1: K dispozici jsou speciální stránky, Facebook i Twitter

Všechny zprávy České televize o modernizaci dálnice D1 naleznete na speciálních stránkách dejednicka.cz. Naleznete na nich také přehled a mapy právě modernizovaných úseků. Informace o modernizaci D1 nabízí ČT také prostřednictvím speciálního facebookového profilu a účtu na Twitteru, kde mohou informace o dění na rozkopané dálnici sdílet také řidiči.