V Chrastavě vzniká průtah, osvobodí náměstí od kamionů

Chrastava (Liberecko) – Na dlouho odříkaný klid se mohou těšit lidé z centra Chrastavy. Začala stavba poslední části průtahu, která teprve dá smysl již postavenému úseku a odvede tranzitní dopravu z náměstí a okolí. Přes náměstí vede silnice II. třídy, která je však frekventovanou spojnicí dálkových mezinárodních tahů a projíždí po ní především množství kamionů.

Přes Chrastavu vede například kilometricky nejkratší trasa z Vratislavi do Ústí nad Labem nebo z Frýdlantu do Děčína. Trasa po státních silnicích přes Liberec je sice delší jen o pět kilometrů, ale vede po státních silnicích, kde musí provozovatelé nákladních aut platit mýtné. Všechny kamiony, které takto Chrastavou projíždějí, se přitom provalí náměstím a podél domů v jeho okolí. Již pět let vzniká průtah, který má tranzitní dopravu odvést do řidčeji osídlené části města, ale teprve nyní začala stavba jeho rozhodující části, která propojí již existující část s frýdlanstkou silnicí. „Už první dvě etapy městu pomohly, bez té třetí by ale neměly smysl, protože tranzitní doprava na Frýdlant stále musí přes náměstí,“ podotkl chrastavský starosta Michael Canov (SLK).

Plány na přeložku, která odvede desítky kamionů z centra Chrastavy, se podle starosty objevily již v 80. letech. „Od roku 1998 s ní počítá i územní plán,“ doplnil Michael Canov. Peníze na stavbu se ale podařilo sehnat až v roce 2009. Stavbu potom urychlila povodeň, která v následujícím roce zničila Pobřežní ulici, jež se měla v kapacitní průtah proměnit – stalo se tak již při urychlené rekonstrukci ulice o rok dříve, než počítal původní plán. Stavba poslední části začíná až nyní. Povede podél řeky Jeřice bývalými zahradami. „Realizovaný objekt protihlukové clony bude zároveň plnit i funkci oplocení, aby sousedící zástavba byla odpovídajícím způsobem chráněna proti hluku z dopravy,“ ubezpečil mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer, že hluk z dopravy teď nezačne trápit zase jinou část města.

Stavbu chrastavského průtahu financuje Liberecký kraj, který však celých 36,3 milionu potřebných na stavbu dostane od Regionálního operačního fondu Severovýchod. Přestavované ulice a pozemky, kde vznikne závěrečná část přeložky, sice zatím patří městu, ale po dokončení bude silnice jako tah II. třídy patřit kraji. Město naopak převezme původní krajskou silnici procházející přes náměstí. Samo se ale na stavbě nového průtahu také podílelo – investovalo do přípravy projektu a výkupu pozemků. „Abychom stavbu nebrzdili, dali jsme v minulých letech za výkup pozemků a nemovitostí pro třetí etapu kolem tří milionů korun,“ řekl starosta. Město má v rozpočtu připraveno i 2,6 milionu korun na stavbu chodníků a veřejného osvětlení kolem nové silnice.