Pět dnů, šest mrtvých na kolejích – černá série nekončí

Velké Meziříčí (Žďársko) – Dopoledne zastavila dopravu na trati z Křižanova do Velkého Meziříčí nehoda – v tunelu pod dálnicí v Meziříčí se ocitl chodec v době, kdy přijížděl motorák z Křižanova. Zemřel a doprava se zastavila, vlaky potom tři hodiny nejezdily. Od neděle je to již šestá tragická nehoda na drahách a pátá na železnici. Pokračuje tak tragická série, která začala již 1. ledna. Nic na tom nezměnila ani snaha Správy železniční dopravní cesty na nebezpečí na kolejích upozornit.

Letošní rok na kolejích začal úmrtím čtyř lidí z pěti, kteří v průběhu 1. ledna vstoupili před rozjeté vlaky. Situace se od té doby příliš nezlepšila navzdory opatřením, která přichystala Správa železniční dopravní cesty. Od neděle zahynulo na drahách šest lidí, z toho pět na železnici, jedna žena skočila pod metro.

Poslední tragická železniční nehoda se stala dopoledne ve Velkém Meziříčí – chodec se ocitl v tunelu, kterým prochází trať do Křižanova pod dálnicí D1, ve chvíli, kdy jím přijížděl z Křižanova do Meziříčí osobní vlak. Ve středu zemřeli při železničních nehodách další dva chodci, jeden podle policie zřejmě skočil pod vlak úmyslně ve Zlíně-Přílukách. Druhý zahynul v Třinci na hlavní trati ze Žiliny do Českého Těšína, kde vstoupil pod mezistátní expres.  „Osoba podle strojvedoucího vyšla zpoza protihlukové stěny bezprostředně přímo před projíždějící vlak,“ uvedl policejní mluvčí Vlastimil Starzyk. Ve středu zemřela také žena, která skočila pod metro v Praze. Další chodci umírali po srážkách s vlakem v pondělí u Hradce Králové i v neděli – opět na mezinárodním koridoru u Třince.

Vlaky, které se s chodci srazily, nabraly během zásahu záchranářů a policie několikahodinová zpoždění – například ve středu po nehodě ve Zlíně mohl motorák odjet až po dvou hodinách, až po třech hodinách od nehody mohl odjet vlak, který se srazil s chodcem ve Velkém Meziříčí.

Od ledna zemřelo přes sto lidí – sebevrazi i roztržití posluchači hudby ze sluchátek

Správa železniční dopravní cesty paradoxně právě v tomto týdnu před nebezpečím na kolejích varovala. Připojila se k Mezinárodnímu dni bezpečnosti na železničních přejezdech, jehož letošní ročník přitom byl věnován právě střetům s osobami v kolejišti. Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský upozornil, že do konce května zahynulo při srážkách s vlaky 109 chodců, tedy téměř polovina loňského počtu. „SŽDC si uvědomuje, že počet těchto nehod je stále zbytečně vysoký. V naprosté většině jde však bohužel o jednoznačné porušení zákona ze strany řidičů silničních vozidel nebo chodců,“ podotkl přitom nový ředitel železniční správy Pavel Surý.

Podle Ptačinského umírá podstatná část lidí pod koly vlaků dobrovolně, často ale jde skutečně o nešťastné nehody. „Svou roli v tomto hraje kromě zbytečného hazardu při krácení si cesty i řada jinak malicherných věcí. Velkým nebezpečím, na který poukazuje UIC (Mezinárodní železniční unie) i SŽDC, mohou být například i obyčejná audio sluchátka nebo mobilní telefon,“ shrnul mluvčí. Pavel Surý upřesnil, že přes hudbu ze sluchátek chodci neslyší vlak ani jeho houkání. „Na potřebnou reakci, která by zabránila neštěstí, už potom není čas,“ uvedl.

Automobil po srážce s vlakem na Opavsku
Zdroj: ČTK/PR/Drážní inspekce
Autor: Drážní inspekce

Dráhy žádají v dědických řízeních o náhradu škod

Přesto se v naprosté většině případů ukazuje, že lidé, kteří pod vlaky zahynuli, tak učinili vědomě. Ze 109 lidí, již takto zemřeli od ledna do května, označili vyšetřovatelé za sebevrahy 98. Pozůstalí přitom opakovaně kritizují České dráhy za to, že se po nehodách hlásí do dědických řízení a žádají o náhradu škod. Ty dopravci vznikají kvůli eventuelním škodám na vlaku, ale především kvůli následnému zpoždění – leckdy je nutné objednat i náhradní autobusovou dopravu. Pozůstalí považují požadavky drah, které se snášejí právě na ně, za neetické. Deník MF Dnes nedávno poukázal, že například pražský dopravní podnik v obdobných případech náhradu škod nevymáhá. ČD ale odmítají, že by tak měly postupovat také. „Jde o situace, kdy se naši spoluobčané chovají protiprávně, vstupují na železniční dopravní cestu, kam je vstup ze zákona zakázaný,“ poukázal mluvčí drah Petr Štáhlavský.