Odstavený a vykradený – Protidrogový vlak za miliony chátrá

Praha – Na nádraží v pražských Letňanech stojí souprava historických vagonů nastříkaná nastříbrno. V minulosti to býval Protidrogový vlak, jehož provoz podporoval Středočeský kraj a měl za úkol odradit školní děti od drog. Působivá expozice v něm vesměs zůstává, ale po dvou letech je stále větší otázka, zda se ještě někdy podaří sehnat peníze na další provoz. Přitom již spolykal 24 milionů. I kdyby se další peníze našly, bude znovuzprovoznění Protidrogového vlaku problém i proto, že jej nedávno vykradli a poškodili narkomani.

Protidrogový vlak vždy působil ponuře – v jeho potemnělých útrobách se žáci ze základních a středních škol dozvídali, co jim hrozí, začnou-li užívat drogy. Na cestě vagony na děti čekaly poškozené vnitřnosti, dokumentární výpovědi narkomanů nebo zničené auto po dopravní nehodě způsobené řidičem pod vlivem drog. Dnes ale působí ještě ponuřeji: Vagony jsou opršelé a již dva roky odstavené na letňanském nádraží. Na jejich provoz nejsou peníze – provoz vlaku podporoval Středočeský kraj v době, kdy v jeho čele stál David Rath a náměstkem byl Marcel Chládek (ČSSD). Ten ze svého odboru poslal na vybavení vlaku 24 milionů korun formou daru. Potom ale David Rath skončil u soudu, Marcel Chládek ve vládě a jejich nástupci ve vedení kraje už Protidrogovému vlaku nejsou nakloněni. „Přijali jsme usnesení, že doporučujeme vedení kraje a panu hejtmanovi, aby do budoucna tento projekt nefinancoval,“ uvedl koordinátor prevence kriminality Středočeského kraje Milan Fára.

Jediné, co v poslední době u Protidrogového vlaku lze považovat za pozitivní, je, že vlak konečné zná svého provozovatele. Projekt totiž od počátku provázel spor mezi Pavlem Tůmou, který s myšlenkou přišel, a nadačním fondem, který s vlakem jezdil. Dnes už za vlak odpovídá pouze Pavel Tůma. Ten marně hledá někoho, kdo by přispěl dvaceti miliony. Jsou potřeba na opravu chátrající soupravy a dostavbu posledního vagonu. Marcel Chládek, který se stal ministrem školství, už se k Protidrogovému vlaku nehlásí. „Byl by problém projekt jako takový převzít a dostavět ho ze státních peněz,“ uvedl. Pavel Tůma přesto neztrácí naději: „Věřím, že projekt doděláme a bude sloužit dětem.“

Přesto je dnes Protidrogový vlak považován za neúspěšnou investici – krajem, ale i organizacemi, které se zaměřují na práci s narkomany. „Za 24 milionů tři tisíce dětí. Ve chvíli, kdy vlak dojezdil, si troufnu říči, že byly vynaloženy neefektivně,“ podotkl ředitel K-centra Nymburk Pavel Plaček.

Smutnou historii Protidrogového vlaku prozatím uzavřeli ti, jejichž řady měl projekt zúžit – narkomané se vloupali dovnitř, vlak poškodili a sebrali vybavení – počítače, monitory, řídící jednotky, projektory i měděné kabely. Celková škoda činí dva miliony korun.