Papírové kupony opencard nenahradí, vzkazuje primátor

Praha – Hlavní město nebude od července vydávat papírové kupony namísto problematické opencard. Potvrdil to primátor města Tomáš Hudeček (TOP 09). Postupný přechod na kupony chystal radní pro IT Jan Vašíček. Rada mu ale minulý týden odebrala kompetence.

Praze končí smlouvy s vlastníkem práv k systému opencard a není jasné, co bude s projektem dál. Primátor zatím nechce o možnostech mluvit. Potíže podle něj lidem nehrozí. „Máme varianty řešení, o kterých budeme tento týden jednat,“ tvrdí Hudeček, kterého rada v pátek pověřila jednáním ohledně opencard. „S řešením pomocí papírových kuponů ale rada v současné době nepočítá,“ doplnil. Konkrétní možnosti, jak situaci řešit, zatím komentovat nechtěl. „Směřujeme k tomu, aby Pražanům při cestování nenastaly žádné problémy,“ tvrdí primátor.

Praha a její dopravní podnik oznámily, že jsou schopny během 14 dnů připravit návrat klasických „tramvajenek“ – papírových průkazů s kupony. Dopravní podnik upozornil vedení města, že by urychlený přechod na tramvajenky přinesl velké potíže – všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie. „Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout,“ varoval dopravce. Změna se přitom měla týkat pouze nových žadatelů o časovou jízdenku a těch, kterým skončí platnost elektronické karty. Ostatní by potom přicházeli pro průkazky ve vlnách, když by jim vypršela platnost opencard.

Redaktor Ondřej Koutník: „Myslím, že je to ryze stranické rozhodnutí. Máme pár měsíců do voleb a pro TOP 09 by byla sebevražda, kdyby šli do předvolební kampaně s tím, že cestující v Praze budou znova muset užívat papírové kupony.“


Magistrát v čele s primátorem Tomášem Hudečkem nevylučuje, že vypíše výběrové řízení na nové řešení. Jednou z diskutovaných variant je možnost využívat bezkontaktní platební kartu - tak to funguje např. v Londýně.

Dění týkající se opencard několik týdnů hýbe děním na radnici

Praha chtěla od firmy eMoneyServices (EMS) odkoupit autorská práva a problematický projekt provozovat sama. V posledních dnech ale situace eskalovala. Obě strany nenašly shodu na ceně. Názorově roztříštěná je i pražská rada. V polovině června přitom končí smlouva s EMS a nová dohoda zatím není. Podle EMS hrozí, že nebude možné vydávat nové karty.

Vedení města několik měsíců čelí trestnímu stíhání kvůli tomu, že v roce 2012 prodloužilo spolupráci s EMS. Nedávno kvůli tomu navíc dostalo milionovou pokutu od antimonopolního úřadu. Politici z TOP 09 ale tvrdí, že údajně nevýhodně nastavené smlouvy z éry primátora Pavla Béma (ODS) neumožňují jiný postup.

Metro, trasa B
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Horázný

Opencard, kterou město prosadilo za éry primátora Pavla Béma, již stála Prahu 1,35 miliardy korun. Úředníci vydali asi 1,2 milionu karet, uživatelů je kolem milionu. Osoby, které v roce 2012 jako pražští radní rozhodly o předchozím prodloužení smluv se společností Haguess (EMS od ní systém odkoupila loni), za to později obvinila policie. Nelíbilo se jí, že město prodloužilo smlouvu bez výběrového řízení. Za totéž dostala Praha pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Kromě stíhání bývalé rady včetně tehdejšího primátora Bohuslava Svobody (ODS) a jeho nástupce Tomáše Hudečka (TOP 09) již bylo v souvislosti s opencard odsouzeno pět úředníků magistrátu.