Hudeček: Praha za Opencard nedá 500 ani 300 milionů

Praha – Celorepublikový odbavovací systém by podle pražského primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) mohl být výsledkem dalšího rozvoje Opencard – podaří-li se ovšem Praze celý systém získat. Ačkoli městská rada již vyloučila, že by elektronické jízdné zcela zrušila a vrátila se k papírovým časovým jízdenkám, stále není jasné, zda budou cestujícím v pražské MHD nadále sloužit právě červené karty. Dosud navrhované částky, za které by Praha mohla chybějící část systému odkoupit – 300 či dokonce 500 milionů korun – nebyly pro vedení města přijatelné, řekl primátor v Událostech, komentářích.

Šest let problémů a světlá budoucnost – tak by bylo možné hovořit o Opencard za předpokladu, že by se město se společností eMoneyServices (EMS) dohodlo na odkoupení licencí na karty. Dosud se tak ale nestalo a podle primátora Tomáše Hudečka není zřejmé, že se tak stane. Jasno podle něj bude nejpozději do poloviny prázdnin. „Jsme ve fázi, kdy rozhodnutí zkrátka musí přijít. Buď cena, na které se shodneme, bude akceptovatelná a bude představitelná i z hlediska hlasování v zastupitelstvu hl. m. Prahy – dosud taková částka rozhodně nebyla – anebo se nedohodneme. Pak je to věcí dalšího postupu hl. m. Prahy,“ uvedl Tomáš Hudeček.

Fungování červených karet zaručují dvě smlouvy Prahy s EMS, z nichž jedna potrvá do konce roku, druhá ale vyprší již 15. června. O možném odkoupení zbytku projektu Opencard, který Praze nepatří, jedná město s firmou již delší dobu, dosud se ale neshodly na ceně. EMS uvedla, že její první nabídka na prodej její části systému činila 370 milionů korun, z magistrátu dokonce zazněly hlasy o půlmiliardové nabídce. Podle Hudečka není přijatelná ani jedna možnost. „Já si nedokážu představit, že poté, co za Opencard bylo zaplaceno miliarda 300 milionů korun, tak pro dalších 300, 400, 500 milionů zastupitelé zvednou ruku. Já osobně bych pro to nehlasoval,“ zdůraznil.

EMS však trvá na tom, že s cenou o mnoho níže jít nemůže. Alternativou k odkoupení licenční části městem by podle návrhu firmy mohl být PPP projekt, kdy by město zaplatilo pouze 85 milionů, zbytek uhradili soukromí investoři, kteří by tak zajistili rozvoj projektu Opencard, ale Praha by se s nimi potom musela dělit o zisk. „Hledáme řešení, které bude znamenat riziko na naší straně – budeme muset zajistit vybudování referenčního modelu, na základě kterého bude business model fungovat, a zajistit přísun investic na provoz systému,“ uvedl Adam Leštišin z EMS.

Jedna dohoda s EMS je hotová. Pomůže další vzniku celostátního systému?

Pražští radní dnes schválili jinou dohodu s EMS, která se týkala úhrady a formálního zakoupení licencí pro množství již vydaných karet a také pro případné další. Podle primátora bude mít město vůbec poprvé k dispozici více licencí (resp. zakoupených karet) než fakticky vydaných karet. Město firmě zaplatí 27 milionů. „Zvýšení počtu licencí je narovnání dluhu z dřívějška, což se takto dělá běžně v situaci, kdy se licence nejprve odebírají a potom nakupují,“ ubezpečil však Hudeček. Dodal, že by byl rád, kdyby se Opencard – připadne-li nakonec městu – stal zárodek budoucího celostátního jednotného odbavovacího systému. Podle primátorových představ by potom bylo možné využívat v Praze stejnou kartu jako například v Krnově.