Kdo jede rychle, má na Vysočině červenou

Vysočina – Obcím na Vysočině došla trpělivost se silničními piráty. Stále častěji investují do zařízení, která mají neukázněné řidiče zpomalit. Ne všechny metody jsou ale účinné, a tak radnice i sami obyvatelé přicházejí i na originální řešení.

Sloup elektrického vedení oblečený jako policista. Spontánní dopravně-bezpečnostní dílo vytvořil Pavel Němec, jehož dům ve Špinově na Žďársku těsně sousedí se silnicí protínající obec. A prý má úspěch – díky maketě sundá podle autora nohu z plynu až osmdesát procent řidičů. „Jezdili tady docela rychle, už jsem žádal o nějakou figurínu i na dopravním inspektorátu, ale neuspěl jsem. Tak jsem to vyřešil po svém,“ vysvětlil Pavel Němec, jehož dva malí synové si chodí hrát do vsi a přitom musí přeběhnout silnici. I proto jeho falešný policista nedávno dostal dalšího pomocníka. „Když nestačila figura, ještě jsem vyrobil takový jednoduchý radárek,“ popsal Němec další atrapu ze své dílny.

Co stačí ve Špinově, by ale jinde bylo k ničemu. Dlouhá Brtnice na Jihlavsku leží přímo na hlavním tahu z Prahy na Vídeň, který v létě využívají desetitisíce řidičů na cestě do Chorvatska. Mnozí si tu s rychlostí hlavu nelámou, obec proto stále hledá způsob, jak řidiče zpomalit. „Začali jsme tím, že jsme pořídili maketu policisty. Následoval informativní ukazatel rychlosti a v současné době zvažujeme pořízení zpomalovacích semaforů,“ popsal genezi tamních snah starosta Dlouhé Brtnice Luboš Krátký (TOP 09).

Na Vysočině se od začátku letošního roku stalo už 1 200 dopravních nehod, 13 z nich bylo smrtelných. Ve 312 případech byla na vině nepřiměřená rychlost.

Zdroj: KŘP KV


Naopak v nedalekém Hladově už mají zpomalovací semafor bezmála rok a místní si ho nemohou vynachválit. Zařízení kombinuje radar a semafor. Kdo jede podle předpisů, má zelenou, kdo překračuje rychlost, tomu naskočí červená a řidič musí zpomalit. Teprve pak ho semafor pustí dál. Jen na Vysočině je momentálně už patnáct takových semaforů, zatímco třeba na jižní Moravě pouze jediný. Některá města se ale k jejich instalaci staví chladně, například Jihlava je odmítla s tím, že mohou být nebezpečné.

V boji s neukázněnými řidiči mají obce celou škálu možností, po kterých lze sáhnout. Mezi nejpoužívanější patří zóny 30, zpomalovací prahy, dělicí ostrůvky a kruhové objezdy. Pomáhají i přiměřeně široké, respektive úzké jízdní pruhy. Podle zkušeností odborníků totiž příliš široká silnice svádí řidiče k tomu, aby na plyn šlápli víc, než mají.