Kupte projekt Opencard, vyzývá znovu EMS Prahu. Hudeček vrtí hlavou

Praha – Firma eMoney Services (EMS), která vlastní autorská práva k projektu Opencard, vidí jako jediné možné řešení stávající situace prodej projektu hlavnímu městu Praze. Metropoli o víkendu končí smlouvy s EMS, nové vyjednány nejsou. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) včera uvedl, že město si od poloviny června hodlá zajišťovat servis elektronické karty vlastními silami. Dokud nebude mít v ruce posudek od renomované společnosti, nehodlá Hudeček o koupi projektu uvažovat. Praha podle vlastníka autorských práv nebude moci zaručit bezproblémový chod systému. Hudeček ale uklidňuje, že potíže nehrozí.

„Odkup projektu Opencard od naší společnosti vychází jako nejekonomičtější a dá se říci i nejlogičtější řešení,“ shrnul postoj firmy k dalšímu vývoji mluvčí Emoney Group Martin Opatrný. Prodej projektu spadá do plánu transformace projektu, opírá se podle mluvčího o znalecký posudek a zkušenosti ze zahraničí. Nizozemská Emoney Group koupila klíčovou část firmy Haguess prostřednictvím dceřiných firem založených v Česku – eMoney Solutions a eMoney Services.

Praha ale podle primátora v tuto chvíli kupovat Opencard nehodlá. „Nebudeme činit kroky ke koupi jakékoli části Opencard bez důkladných posudků od renomovaných společností,“ prohlásil první muž pražské radnice.

Praha prý dluží EMS přes 130 milionů

„V podstatě od roku 2011 hlavní město i dopravní podnik porušují současné licenční smlouvy. Od roku 2011 dostává město různé dopisy, výzvy, žádosti o jednání a nápravu tohoto porušování,“ uvedl mluvčí Emoney Group. Podle něj Praha firmě dluží přes 130 milionů korun.

EMS od roku 2011 navrhla transformaci, později na výzvu Prahy předložila nabídku prodeje Opencard. Navrhovanou cenu 370 milionů prý odvozuje ze znaleckých posudků a praxe v zahraničí. Praha ji ale odmítla. Firma tedy navrhla nový model řešení s podílem soukromých investorů, dosud v této věci neproběhlo podle mluvčího firmy žádné jednání.

Nakonec radní kývli na nákup licencí. „Město Praha přebírá k 15. červnu letošního roku podporu Opencard od firmy EMS, dřívější firmy Haguess. Pro Pražany se tímto nic nemění, karta funguje dál. K převzetí dochází kvůli tomu, že 15. 6. končí platnost smlouvy o podpoře se společností EMS a Praha s ní nemůže uzavřít novou smlouvu,“ uvedl Hudeček. Magistrát již disponuje týmem IT specialistů, kteří budou podporu chodu karet spravovat.

Video EMS: Praha nezajistí bezproblémový chod
video

EMS: Praha nezajistí bezproblémový chod

„To je sice výborná věc, na druhou stranu neřeší celý komplexní problém. Licence jsou jen jednou součástí systému a je třeba se dohodnout, jakým způsobem bude ten systém spravován, podporován a v ideálním případě i rozvíjen,“ prohlásil Opatrný. Kroky ze strany magistrátu vnímá firma jako dílčí a jednostranné, které však celý problém neřeší.

Praha nezajistí bezproblémový provoz, tvrdí EMS. Praha zajistí bezproblémový provoz, tvrdí Hudeček

Praha podle EMS nebude moci od příštího týdne zaručit bezproblémový chod systému. Ředitel EMS Petr Stránský to považuje za hazard. Podle Hudečka ale potíže nehrozí a cestující žádné změny nepocítí. „Věřím, že dojdeme k rozuzlení v průběhu příštího týdne,“ řekl Stránský. Chtěl by, aby se věcí ve čtvrtek zabývalo zastupitelstvo. Co nastane v případě, že obě strany shodu nenajdou, neřekl. „Pravděpodobně budeme muset činit příslušné právní kroky,“ uvedl. Shoda mezi Prahou a EMS se zatím nerýsuje.

Co s Opencard dál? Zatím se neví

Sporný projekt Opencard, který dosud stál 1,35 miliardy korun, pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS). Praha se snaží z údajně nevýhodných smluv vymanit, koupit práva k systému a provozovat jej sama. Podle Hudečka spornou smlouvu s EMS nemůže bez soutěže prodloužit. Za takový postup totiž čelí politici od roku 2012 trestnímu stíhání. Nedávno navíc město dostalo milionovou pokutu od antimonopolního úřadu.

Co bude s projektem za stovky milionů dál, zatím nikdo z politiků neřekl. Kartu Opencard si dosud vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem milionu. Přesný počet nedokáže uvést ani Praha ani EMS.