Obce u D1 chtějí zakázat vjezd kamionům. Mají podporu ministerstva

Jihlava/Brno – Starostové desítky obcí podél dálnice D1 na Vysočině a jižní Moravě usilují o to, aby směly zakázat vjezd kamionům. Argumentují tím, že se dopravci vyhýbají mýtným branám a v obcích a městech zatěžují provoz. S jejich požadavky sympatizuje i ministerstvo dopravy, právo „tranzitního zákazu“ chce obcím umožnit pomocí novely zákona o pozemních komunikacích.

Kvůli intenzivní kamionové dopravě usiluje o možnost tranzit zakázat například Velké Meziříčí nebo obec Měřín. Prvním zmíněným městem denně projede přibližně 600 nákladních vozů, což je podle starosty Radovana Necida dvousetprocentní nárůst oproti situaci v roce 2010. V Měříně evidují denně dokonce 750 kamionů. „Měřín je od dálnice D1 vzdálen řádově stovky metrů, takže se z nájezdů Beranov a Pávov najíždí a sjíždí snadno,“ dodává Necidův měřínský kolega Ivo Rohovský.

Starostové proto žádají ministerstvo dopravy o novelu zákona o pozemních komunikacích. Chtěli by získat právo umístit na začátku obce (po dohodě s policií) značku zákaz vjezdu pro kamiony. Ty by pak musely zpět na placenou D1. „Jestliže budou mít obce možnost tranzit zakázat, zafunguje to a nám to výrazně uleví,“ vysvětluje starosta Necid.

Zákon obcím až dosud regulaci kamionů nedovoluje, s požadavkem vysočinských a jihomoravských starostů ovšem sympatizuje i ministerstvo dopravy. „My toto řešení podporujeme a je obsaženo v návrhu zákona, kterým by se do konce srpna měla zabývat vláda,“ informoval mluvčí Tomáš Neřold. V novele zákona navíc starostové vidí i úsporné opatření; zákazová značka vyjde levněji než zpoplatnění silnic nižších tříd, což je další z diskutovaných způsobů, jak kamiony vrátit na české dálnice.