Pozemek pro D11 stát dosud nedokázal vykoupit, zkusí to město

Hradec Králové – Do letitého jednání o převodu posledního pozemku potřebného k dostavbě úseku číslo 1105 dálnice D11 se vloží Hradec Králové. Pro město je dostavba dálnice důležitá, dokončení úseku ulehčí od dopravy především kuklenské křižovatce a také konečně odvede kamiony z obcí mezi Hradcem a Chlumcem nad Cidlinou. Město proto chce dosáhnout toho, co se dlouho nedaří státu – dohody s Jaroslavou Štrosovou, které patří polovina zbývajícího potřebného pozemku. Město uvažuje i o jednání s majitelkou druhé poloviny Ludmilou Havránkovou.

S Jaroslavou Štrosovou jednal stát o převodu pozemku, přes který má vést dálnice D11, již čtyři roky. Dosud se nedohodly. Královéhradecký primátor Zdeněk Fink (Hradecký demokratický klub) je přesvědčen, že to, co se státu nepodařilo, dokáže sám. „Vše se jeví tak, že by to mělo dopadnout,“ řekl primátor. Rada města schválila záměr, že město od Štrosové koupí její polovinu pozemku, s rodinou se předběžně dohodlo na podmínkách. Poté by podle Finka mohlo jednat i s Ludmilou Havránkovou, které patří druhá polovina.

Pokud nákup schválí i zastupitelstvo, nabídne město Jaroslavě Štrosové za její část pozemku 1,68 milionu korun, tedy 1 234 korun za metr čtvereční. Vše má být hotovo do roka, aby potom byla půda již k dispozici státním silničářům. „Potřebujeme, aby byl pozemek ke stavění volný na jaře příštího roku,“ řekl primátor Fink. Stát by měl pozemek získat tak, že ho s městem vymění za pozemky pod městským autobusovým nádražím. O ty Hradec Králové podle primátora usiluje, protože za ně zatím musí státu platit vysoké nájemné.

Ke křižovatce ČKD by měla dálnice D11 vést o další rok až dva později. „Máme určité přísliby od ministerstva dopravy a ŘSD, že by měla být dokončena na rozhraní roků 2016 a 2017,“ uvedl Zdeněk Fink. 

Dohoda již byla, ministerstvu se nelíbila

O sporném pozemku o výměře 0,27 hektaru začal stát naplno jednat až po dohodě o výměně dalších okolních pozemků, které patřily pouze Ludmile Havránkové. Poslední pozemek se odlišuje tím, že patří společně Havránkové a její sestře Jaroslavě Štrosové. Její syn a současně právní zástupce před časem uvedl, že ministerstvo zprvu s rodinou nejednalo na takové úrovni jako s Havránkovou.

Havránková bezmála po dvou desetiletích napjatých jednání nakonec pozemky, které patřily výhradně jí, se státem vyměnila za jiné. Jednání o posledním pozemku ale pokračuje, a to především s její sestrou. Ta sice již v roce 2012 podepsala dohodu o převodu pozemku na stát, ministerstvo financí ale dokument zpochybnilo kvůli chybnému zmocnění advokáta.

Stavba má začít na sousedním pozemku již v červenci

Dálnice D11 dnes končí před železniční tratí u Praskačky. Ředitelství silnic a dálnic chce v létě zahájit stavbu nové mimoúrovňové křižovatky v sousedství sporného pozemku. Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáš Neřolda je ještě potřeba uzavřít dohodu se stavební firmou Eurovia, která má smlouvu na úsek Osíčky – Hradec Králové, rozdělený však pozemkovým sporem na dvě části. Zdeněk Fink počátkem června oznámil, že se jednání vyvíjí tak, že by stavba mohla začít již k 1. červenci.

Dálnice D11 vzniká od roku 1978, nejstarší úsek je v provozu od roku 1984. V koncepcích dálniční sítě figuruje jako spojnice Prahy se západní částí Polska. Podle současných plánů by však měla jako D11 vést pouze z Prahy do Jaroměře, dále k Trutnovu bude pokračovat jako rychlostní silnice R11. Podle oficiálních dokumentů ŘSD připadá zprovoznění D11 k Jaroměři v úvahu po roce 2018, R11 ještě žádný termín nemá.