Jižní Moravu budou brázdit panteři na kolejích

Brno – Jihomoravští cestující se dnes dočkali prvního nového vlaku RegioPanter. České dráhy ho do běžného provozu nasadí příští týden. Od nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci, pak dopravce počítá s provozem plánovaných sedmi nových vlaků. Dráhy je koupily od firmy Škoda Transportation, investice vyšla na 943 milionů korun. Jihomoravský kraj byl posledním v republice, který podobný vlak neměl.

S provozem nových vlaků, které nahradí část 40 let starých souprav, se počítá na trati z Brna směrem na Letovice a Křenovice. Podobné vlaky jezdí na elektrifikovaných tratích už například v Ústeckém, Královéhradeckém či Pardubickém kraji. V jiných krajích RegioPantery zaplatily evropské dotace, v Jihomoravském kraji ale šly peníze z Bruselu na modernizaci vozů brněnského dopravního podniku. Nové vlaky téměř za miliardu korun proto platily dráhy ze svého.

RegioPantery cestujícím nabízejí především větší komfort. „Pokud to srovnáme s těmi staršími vlaky, první, co každý cestující uvidí, je bezbariérovost. Je tam i klimatizace, zásuvky, připojení k wifi. Tedy všechny požadavky na moderní cestování 21. století,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Jižní Morava získá sedm nových vlaků (zdroj: ČT24)

Jižní Morava dostane pět třívozových a dva dvouvozové vlaky, v případě potřeby se budou spřahovat do delších souprav. Vlaky pojmou 145, respektive 237 sedících pasažérů. „Jihomoravské vlaky mají kvůli velké poptávce cyklistů také více míst pro kola,“ popsal generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz. Zájemci se mohou novým vlakem svézt už o víkendu, kdy bude jezdit mezi brněnským hlavním nádražím a depem v Maloměřicích, které slaví 50 let a pořádá den otevřených dveří.

Včera navíc vedení Českých drah schválilo objednávku dalších RegioPanterů, které chtějí dráhy pořídit do konce roku 2016 a nasadit je na rychlíky z Brna do Prahy přes Českou Třebovou a z Brna přes Břeclav do Olomouce. „Půjde o tří a čtyřvozové jednotky, které budou mít úpravu pro dálkovou dopravu. Chceme pořídit ještě nějaké do konce příštího roku, abychom mohli čerpat evropské dotace,“ dodal Kurucz.

Dráha jako alternativa k plným silnicím

Nejen nové vlaky, ale i nové tratě. Jihomoravský kraj by se měl nejpozději do roku 2020 dočkat i nových železničních staveb, které se plánují už několik let. Vzniknout by měla spojka z hlavní trati do Boskovic, elektrifikace čeká úsek Šakvice – Hustopeče. Obnovená bude i trať z Hrušovan u Brna do Židlochovic. „Se zvyšující se dopravou na silnicích nabývá toto téma čím dál víc na aktuálnosti. Domníváme se, že je potřeba lidem nabídnout další alternativu, a to by měla být železnice,“ chválí si plány na obnovu trati starosta Židlochovic Vlastimil Helma (ODS).

Stavby mají významně zlepšit každodenní dopravu, tedy zkrátit cestovní doby a možnost objednat více vlaků, které jsou klíčovým dopravním prostředkem v kraji. Memorandum o spolupráci dnes v Židlochovicích podepsali mimo jiné starostové tří obcí, kterých se to týká, Jihomoravský kraj a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „Chceme, aby se železniční doprava na jižní Moravě ještě dále rozvíjela. Některé velké obce a města stále nemají přímé spojení s Brnem,“ uzavřel jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD ).