Sudy piva se projely na nové Klínovecké lanovce

Boží Dar - 450 sudů piva dnes otestovalo novou lanovku z Jáchymova na Klínovec. Takové množství piva odpovídá plnému zatížení lanovky. Pro veřejnost bude spuštěna letos v prosinci. Do té doby ještě bude možné svézt se historickou jednosedačkovou lanovkou ze 60. let.

Nová čtyřsedačka by měla být rychlejší a také pohodlnější – zejména díky bublinám chránícím cestující před špatným počasím. Oproti staré jednosedačkové lanovce má nová dráha odlišnou trasu, začíná již u parkoviště, turisté tak ušetří asi půl kilometru cesty k původní dolní stanici. Díky dodatečnému půlkilometru se po otevření dostane na pozici čtvrtého nejdelšího úseku lanové dráhy (resp. jednoúsekové lanovky) v Česku a současně zvýší na čtyři počet lanovek delších než dva kilometry.

Nejdelší české lanovkové úseky (osobní)

  1. Krupka – Komáří vížka (2 348 m)
  2. Janské Lázně – Černá hora (2 307 m)
  3. Rokytnice nad Jizerou – Lysá hora (2 198 m)
  4. nová lanovka Jáchymov – Klínovec (2 168 m)

Původní lanovka Transporta typu SL-1 doslouží téměř přesně na své padesátiny. Na Klínovci jezdí od roku 1965, je na jeho úbočí nejstarší a dnes patří i k vůbec nejstarším původním lanovkám. Mezi její nedostatky patří nízká rychlost a nízká kapacita. Turisté na ní cestují po jednom, a to rychlostí 2,2 metru za sekundu, což je zhruba polovina provozní rychlosti moderních lanovek. Na vrchol Klínovce tak dopraví jen 230 osob za hodinu, což je asi desetina kapacity nové dráhy.

Nejstarší provozované lanovky v Česku

  1. Krupka – Komáří vížka (1952)
  2. Třinec – Javorový vrch (1958)
  3. Krasetín – Kleť (1961)
  4. Jáchymov – Klínovec (1965)
  5. Železná Ruda – Pancíř (dvouúseková, 1970)

Ačkoli u lanovky vzniká také sjezdovka, pro lyžařské středisko bude dráha v zimě důležitá především jako dopravní prostředek, který přiblíží lyžaře k dalším sjezdovkám na opačné straně Klínovce. Parkoviště u dolní stanice by se totiž mělo stát novým ústředím celé oblasti. „Budeme přístupnější z Karlových Varů, protože turisté nemusejí stoupat přes Boží Dar do kopce, ale dojedou po čtyřproudé silnici do Jáchymova, kde zahnou doprava a jsou tam hned,“ uvedl mluvčí skiareálu Klínovec Adam Svačina.

  • Sjezdovka, kterou bude nová lanovka obsluhovat, bude mít délku téměř tři kilometry a rozkládá se na ploše 15 hektarů. Její šířka je průměrně 50 metrů, nicméně v některých místech dosahuje až šířky 100 metrů. Převýšení sjezdovky bude téměř 500 metrů.

Od nové lanovky hodně očekává také jáchymovská radnice. Podle starosty třítisícového lázeňského města Bronislava Grulicha výrazně posílí cestovní ruch, a to i v létě – k dolní stanici vedou cyklotrasy a naučná stezka. „Sedačka umožní převoz kol na vrchol,“ uvedl.

Nová klínovecká lanovka vznikala dlouho a bolestně. Skiareál na ni získal dotaci z ROP Severozápad, během ročního odstavení programu se proto stavba přerušila. „Byl to jeden z hlavních důvodů, proč jsme museli posunout termín dokončení lanovky z Jáchymova,“ řekl Martin Píša z areálu. Podobný problém měli také tvůrci lanovky na Plešivec.