Kudy, kam a jak rychle napoví v Praze tabule a desítky nových kamer

Praha – Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) dokončila svůj nový systém sledování provozu ve městě. Tzv. komplexní telematický dohledový systém má dopravním inženýrům a dispečerům pomoci sledovat provoz, předpovídat zácpy a dopravu ve městě řídit. Jeho součástí je především přes 30 nových kamer a detektorů, ale také informační tabule u silnic.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Viktor Chlad

Začíná fronta před semaforem, který je před Národním muzeem, již na Vltavské, nebo až před hlavním nádražím? Nebylo by rychlejší jet po nábřeží? Takové myšlenky se honí hlavou asi každému řidiči, který projíždí Prahou, a TSK by nyní měla být schopna odpovědět mu. Spustila komplexní telematický dohledový systém, jehož součástí je 75 kamer včetně 32 nových. „Sbírá dopravněinženýrská data zejména o intenzitě, tedy počtu vozidel, klasifikuje dopravní proud, ale umí i takové věci jako detekci kongescí, automatickou detekci zastaveného vozidla a dává takové informace operátorům hlavní dopravní řídicí ústředny,“ shrnul schopnosti systému ředitel TSK Ladislav Pivec. Součástí je také aktuální výpočet dojezdových dob.

Princip systému je takový, že pomocí senzorů zjistí, kde vlastně kolona je, a podle toho se rozhodne, jestli na nejbližších semaforech neprodlouží zelenou.

Pro řidiče jsou důležitou částí systému informační tabule, které předem informují o stupni provozu v nadcházejících úsecích – zelená barva značí plynulý provoz, oranžová hustý provoz a červená stojící kolonu.

Nová zařízení jsou třeba ve Strakonické ulici, na Rozvadovské spojce, Nuselském mostě, ulici V Holešovičkách, Karlovarské, Patočkově nebo 5. května. „V okamžiku kdy budeme mít k dispozici tunelový komplex Blanka, tak si od toho slibujeme, že celá věc bude mít pozitivní vliv na situaci v Praze,“ poznamenal náměstek pražského primátora Jiří Nouza. Každé zařízení tvoří kromě kamery také detektory umístěné na sloupech.

Náklady na závěrečnou etapu, při které TSK pořídila kamery, byly 61,3 milionu korun, z nichž přispěla Praze 85 procenty Evropská unie. Projekt byl zahájen v červenci 2013 a dokončen 30. května letošního roku.