České Velenice chtějí do rakouského Gmündu opět troleje

České Velenice Jihočeská obec na hranicích s Rakouskem České Velenice hodlá obnovit nejstarší trolejbusovou linku na území Rakouska i Česka. Ta od roku 1907 spojovala centrum rakouského Gmündu s vlakovým nádražím v Českých Velenicích. Na stavbu repliky historického vozu už byla zahájena veřejná sbírka.

V historickém centru rakouského městečka Gmünd připomíná trolejbus, který tudy před sto lety jezdil, už jen tabulka označující zastávku. Lidi tehdy vozil z náměstí na vlakové nádraží vzdálené přes dva kilometry. Do pět metrů dlouhého vozu se najednou vešlo 25 pasažérů.

Během prvního roku provozu přepravily dva pendlující trolejbusy asi 90 tisíc lidí. Provoz však brzy ukončila první světová válka, po níž došlo i k rozdělení města na rakouskou a českou část. Zmizely troleje i dřevěné sloupy, trolejbusy se prodaly.

Asi za dva roky by se ale trolejbus mohl k vlakovému nádraží v Českých Velenicích vrátit, i když už jen jako replika. Technické nákresy i vizualizace připravoval autor projektu Jiří Kovář několik let. Spolupracoval na nich i s původním výrobcem muzeem značky Mercedes ve Stuttgartu.

Jaromír Slíva (ČSSD), starosta Českých VelenicJaromír Slíva (ČSSD), starosta Českých Velenic:

„Vzhledem k tomu, že trolejbus jezdil z rakouské strany na českou, tak je to i dobrá myšlenka k přeshraniční spolupráci.“


Trolejbusová trať České Velenice Gmünd je jedna z nejstarších v Evropě. Historicky vůbec poprvé projel tento typ vozu ulicemi Berlína v roce 1882, tehdy ještě jako kočár poháněný elektromotorem.